Самоорганізація в IT: дієві техніки та відмінності від тайм-менеджменту

Розповідаємо, що таке самоорганізація в ІТ. Які корисні навички треба розвивати спеціалістам, аби досягати професійних успіхів та зберігати баланс між роботою й особистим життям.

Розвиток самоорганізації — це важливий крок на шляху до успіху не тільки у карʼєрі, а й в усіх інших сферах життя.

Вміння ефективно використовувати власні можливості впливає на вашу продуктивність, енергійність, оптимізм, здатність забезпечувати баланс між особистим життям та роботою.

Самоорганізацію часто називають навичкою, ви могли бачити її в описах ІТ-вакансій у розділі Soft Skills.

Проте, таке визначення не зовсім вірне, адже вона є сукупністю декількох вмінь. Саме про це ми й будемо говорити у цій статті.

Прокачана самоорганізація в ІТ не може існувати без ефективного спілкування з командою та клієнтами.

У чому відмінність між тайм-менеджментом та самоорганізацією в ІТ?

Ці два аспекти, хоча й взаємопов’язані, проте мають суттєві відмінності. Коли ми говоримо про тайм-менеджмент, то маємо на увазі ефективне використання часу.

Для того, щоб встигати робити усе заплановане, експерти рекомендують:

• Створювати списки справ та визначати пріоритети.

• Встановлювати дедлайни для кожного завдання.

• Відзначати ефективність виконання роботи та вчасно коригувати плани.

• Підвищувати продуктивність завдяки фокусуванню на одній важливій задачі.

Тобто тайм-менеджмент спрямований на оптимізацію виконання завдань та застосування конкретних технік для цього.

Самоорганізація — це ширше поняття, яке охоплює не лише управління часом, а й розвиток особистих якостей та навичок. 

Це здатність керувати собою: контролювати свої дії та емоції, вміти відновлювати свою енергію, ресурси, розвиватися та професійно вдосконалюватися.

Команда Computools глибше розібралася у складниках процесу самоорганізації та зібрала рекомендації, як стати зібраним, володіти ситуацією та бути готовим впоратися з будь-якими задачами й несподіванками.

Що таке самоорганізація в ІТ та як її розвивати?

Розвиток високого рівня самоорганізації допомагає ІТ-фахівцю досягати кращих результатів, швидше та якісніше виконувати свої робочі обовʼязки, зберігати баланс між особистим життям та роботою.

Ось перелік практичних методів самоорганізації, які можуть стати корисними навичками для кожного спеціаліста:

1. ПЛАНУВАННЯ ТА ПРАВИЛЬНИЙ АКЦЕНТ НА ПРІОРИТЕТАХ

Вміння чітко планувати свій робочий день, визначати пріоритети та керувати задачами є критично важливими.

Для цього ви можете використовувати популярні методи, зокрема матриця Ейзенхауера або техніка “Pomodoro”, які допомагають зосередитися на важливих завданнях і уникати відволікань.

Однією з технік самоорганізації є чітке визначення своїх цілей та задач. Відмінним інструментом для цього є метод SMART (де ваші цілі мають бути конкретними, вимірюваними, досяжними, актуальними, обмеженими у часі).

Про підхід в самоорганізації з боку тайм-менеджменту ми розказали в одній з наших статей.

2. САМОМОТИВАЦІЯ

Є дуже гарний вислів “Куди пливе корабель — залежить не від того, в яку сторону дмухає вітер, а від того, як встановлені його вітрила”. 

Розвивайте внутрішню мотивацію, яка буде походити від ваших бажань та потреб.

Люди з такою мотивацією мають інтерес до роботи в ІТ, отримують від неї задоволення та навіть рутинні завдання закривають швидко. А у разі викликів чи сумнівів дослуховуються до внутрішнього голосу та власних потреб.

Якщо ви працюєте днями та ночами, ігноруєте відпустки, не слідкуєте за станом вашого здоровʼя — рано чи пізно ви схопите перевтомлення або емоційне вигорання

У результаті, навіть найпростіші задачі ви будете виконувати довго, а ініціатива, креативність та нові ідеї — зникнуть. 

Ось кілька практик, які допоможуть вам визначити власні психологічні ресурси:

Зробіть дві колонки. Одна з текстом “Мене наповнює”, інша — з текстом “Мене виснажує”. 

У першій колонці можуть бути варіанти: прогулянки на велосипеді, компʼютерні ігри, коли я граюся з собакою, книги, сон, гарячий чай, спілкування з колегами на не робочі теми. 

У другій колонці можна писати побутові та робочі подразники: обговорення задач у не робочий час, день напередодні дедлайну, спілкування з певним колегою тощо.

Якщо справи з колонки “Мене виснажує” є невідворотними, їх не можливо делегувати чи позбутися, то після них ви маєте робити щось, щоб поповнити свій ресурс. Ці дії знаходяться у колонці “Мене наповнює”.

• Кожного разу після завершення задачі, запитуйте себе “Що мені сподобалося у цьому завданні найбільше? Що не сподобалося? Що наступного разу я зроблю інакше?”. 

Ці  прості вправи дозволяють вам вчитися на власному досвіді.

Якщо вам цікаво, як розвивати внутрішню мотивацію, ви можете прочитати нашу статтю

3. УПРАВЛІННЯ СТРЕСОМ

ІТ-фахівці доволі часто зіштовхуються зі стресом на роботі. Для цього вдосталь причин: суперечки з колегами на новому проєкті, стислі дедлайни, некомфортне робоче місце, великий обсяг задач. 

Важливо розвивати стресостійкість, адже стрес може впливати на якість вашого життя, фізичне та ментальне здоровʼя.

Одна з дієвих технік самоорганізації щодо зниження рівня стресу — це регулярна фізична активність.

Щодня принаймні 30 хвилин активності, яка вам подобається (прогулянки, біг, танці, плавання, йога тощо), гарантовано покращать настрій та стан здоровʼя.

Вміння говорити “ні” та встановлювати особисті кордони допомагає уникати перенавантаження, що автоматично знижує ймовірність виникнення стресових емоцій.

Перш ніж брати додаткові зобовʼязання, визначте свої пріоритети та не бійтеся відмовлятися від того, що не входить у ваші робочі плани.

Ще один потужний інструмент для управління стресом — записування своїх думок та почуттів.

Саморефлексія допомагає зменшити емоційне навантаження та зрозуміти джерела виникнення негативу. Цей метод також стане корисним помічником при самоаналізі.

4. АДАПТИВНІСТЬ

Ми не будемо зайвий раз нагадувати, що ІТ-сфера, одна з наймінливіших галузей. Здатність адаптуватися до нових умов, інструментів та технологій — один з обовʼязкових видів самоорганізації, який варто розвивати фахівцям.

Отримання нових знань допомагає залишатися конкурентоспроможним та гнучким до мінливого середовища. 

Обдумайте свої плани на майбутнє, визначте навички, які для цього потрібні, та дійте. 

Запишіться на курси, знайдіть потрібні навчальні матеріали чи вебінари. Але для початку ми рекомендуємо прокласти маршрут до вашої цілі та скласти індивідуальний план розвитку. 

5. РОЗВИВАЙТЕ КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ

Вчіться оцінювати джерела інформації та спочатку перевіряти їх на правдивість або обʼєктивність. Це дуже важливий пункт у час активного розвитку інструментів на базі штучного інтелекту. 

Перед тим, як приймати рішення, ставте собі запитання: “Які факти підтверджують цю інформацію?”, “Чи є інші думки?”.

Під час обговорень ситуацій, з яких складно знайти вихід, намагайтеся глибше розглянути проблему: “Чому це важливо?”, “Які наслідки можуть бути?”, “Які альтернативи існують?”.

Використовуйте метод “5 чому”, який допомагає дійти справжньої причини проблеми. 

Наприклад:

1. Чому виникла помилка в коді?

• Бо розробник не протестував код належним чином.

2. Чому розробник не протестував код належним чином?

• Бо він не встигав зробити якісне тестування до дедлайну.

3. Чому він не встигав зробити якісне тестування до дедлайну?

• Бо у нього було забагато робочого навантаження.

4. Чому у нього було забагато робочого навантаження?

• Бо у команді не вистачало ресурсів для виконання всіх завдань.

5. Чому у команді не вистачало ресурсів?

• Бо менеджер неправильно розподілив завдання між розробниками.

Ця проста формула дозволить вам швидше розвʼязувати проблемні ситуації.

6. КОМУНІКАЦІЙНІ НАВИЧКИ

Прокачана самоорганізація в ІТ не може існувати без ефективного спілкування з командою та клієнтами. 

Якісна комунікація допомагає уникнути непорозумінь і покращити співпрацю.

Ми написали вже багато рекомендацій, тож не будемо повторюватися, а залишимо посилання:

6 порад, як влитися у колектив на віддаленій роботі.

Як завоювати повагу на роботі в ІТ компанії. 

Як стати комунікабельним та отримати від цього користь. 

Хто такий командний гравець, та як ним стати?

7. ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОЧОГО ПРОСТОРУ

Місце, за яким ви працюєте безпосередньо впливає на вашу самоорганізацію в ІТ компанії. 

Якщо ви відчуваєте фізичний дискомфорт, це може зменшувати концентрацію та продуктивність. Шум чи відсутність необхідних меблів/техніки ускладнює виконання задач.

Комфортна атмосфера підвищує настрій та мотивацію, дозволяє зосередитися на важливих аспектах роботи, а не витрачати час на підготовку робочого місця

І НАОСТАНОК

Кожен з цих аспектів є важливим та не відʼємним для формування власної самоорганізації.

Для їхньої реалізації може знадобитися тривалий час, проте це значно покращить ваше професійне життя.

Хочемо нагадати, що ви можете стати частиною Computools вже завтра. Дивіться наші актуальні ІТ вакансії та відправляйте CV, або заповніть цю форму та очікуйте повідомлення від наших рекрутерів.

Приєднуйтеся до нашої команди, аби змінювати світ разом!

Стеж за оновленнями! Підпишись зараз, щоб отримувати найсвіжіші новини прямо на твою поштову скриньку

Приєднуйся до Computools

заповни форму або напиши нам на пошту hr@computools.com і ми підберемо для тебе цікаву пропозицію

    Ім'я*

    Електронна пошта/телефон*

    Позиція*

    Резюме (в форматі: .doc, docx, .pdf або .rtf)*

    Надіслати резюме →

    Дізнавайся першим
    про актуальні
    вакансії та події
    Telegram →