Керівництво для Middle-спеціаліста: як виконувати рутинні завдання в ІТ

Чому Middle-спеціалістів спіткає прокрастинація, як з нею боротися, та які негативні наслідки вона несе.

Як часто переглядаючи задачу, ви розумієте, що не маєте ані сил, ані бажання її виконувати й відкладаєте її “на потім”, “на завтра”, “на кінець дедлайну”? Найчастіше, такі емоції викликають рутинні завдання в ІТ сфері. При цьому під словом “рутина”, Middle-спеціалісти розуміють зовсім різні задачі. Для когось це написання документації, для іншого – код-рев’ю, хтось терпіти не може вносити правки у готовий дизайн. Відтермінування купи справ на останній день неминуче призводить не тільки до поганого настрою, а й може стати причиною вигорання та подальшого звільнення, якщо ви звісно будете постійно це практикувати. 

То ж що таке прокрастинація, чому вона виникає та як ІТ-фахівцю не втрачати своєї ефективності, ми й поговоримо далі. 

Що таке прокрастинація та як вона виникає у Middle-спеціалістів?

Прокрастинація – це схильність людини відкладати неприємні справи на потім, та заміщувати їх тими справами, що приносять швидший результат чи більше задоволення. Спочатку ми перекладаємо щось на завтра, далі – на післязавтра, потім – терміни стають розмитими і так може тривати доволі довго. Супутником прокрастинації, частіше всього, є відчуття сорому та провини. 

На відміну від просто ледачого працівника, який взагалі лінується виконувати будь-які робочі задачі, прокрастинатор зайнятий будь-якими завданнями, окрім своєї рутинної роботи в ІТ компанії. Тобто якщо нам неприємно виконувати певну справу, чи у нас відсутнє натхнення, ми не будемо свідомо відкладати її на невизначений термін, а будемо придумувати для себе “більш важливі” задачі. Саме тому, ми не можемо назвати це відпочинком, бо коли людина відпочиває – вона відновлює свою енергію, а коли прокрастинує – втрачає. 

Чому ж Middle-спеціалісти можуть зіткнутися з прокрастинацією в ІТ сфері? 

Якщо поставлена задача викликає дискомфорт. Ви не знаєте як та навіщо її робити. Ви втомлені чи виснажені. Можливо вона складається з рутинної роботи в ІТ, яку вам не дуже подобається виконувати, або необхідно застосовувати методи, з якими вам не доводилось працювати. 

Якщо ви впевнені, що не впораєтесь з цим. Мозок не впевнений, що отримає винагороду у вигляді дофаміну, тому й не поспішає щось робити. Так трапляється, коли завдання важке і ви точно знаєте, що допомоги зі сторони годі й чекати. Частіше за все, ми підшукуємо іншу задачу, в якій точно досягнемо успіху та отримаємо необхідну дозу задоволення. 

Якщо робота в сфері ІТ вимагає творчості. Коли прокрастинацію супроводжує творче обмірковування, тобто ви не можете просто взяти і розв’язати певну задачу, краще шукати ідеї не за робочим столом, а під час прогулянки, читання чи заняття спортом. Інтелектуальна діяльність потребує багато ресурсів та енергії, тому просто взяти і “вичавити” з себе необхідне рішення – не вийде.

Якщо ви – перфекціоніст. У таких людей існує два настрої: роблю все ідеально, бо інакше немає сенсу цим займатися; не має сенсу цим займатись, бо я не зроблю це ідеально. Саме думки другого типу і викликають прокрастинацію у Middle-спеціалістів.

У вас відсутні навички тайм-менеджменту. Якщо фахівець не може правильно розставити пріоритети, часові рамки та обрати конкретні кроки для розв’язання своїх рутинних завдань в ІТ компанії – справи будуть накопичуватись, як снігова лавина. 

Чому прокрастинація шкідлива?

1. Заважає досягненню цілей. Ваші відкладені справи накопичуються, до них додаються нові завдання. В результаті ви тонете в потоці нескінченних задач та не встигаєте навіть складати стратегічні плани для підкорення нових професійних вершин.

2. Є причиною стресу у вашому житті. Якщо ви постійно відтерміновуєте задачі, то, скоріш за все, заради їх розв’язання вам доводиться жертвувати сном, відпочинком і якістю роботи. Не отримуючи задоволення від результату, людина буде відчувати психологічну та фізичну напругу.

3. Знижує самооцінку. Порушення дедлайнів призводить до відчуття провини. Через це не тільки Middle-спеціаліст, але й будь-який фахівець вищого рівня може почати думати про себе, як про недисципліновану людину. Це позбавляє віри у свої сили та робочого натхнення. 

4. Псує імідж серед колег. Якщо виконання ваших рутинних завдань в ІТ компанії напряму впливає на інших спеціалістів, звичка відкладати справи буде впливати і на ваш авторитет серед колег. В кращому випадку вони будуть з розумінням ставитись до цих ситуацій, а в гіршому – вважати вас безвідповідальною та ненадійною людиною.

Як Middle-спеціаліст може впоратись зі своєю прокрастинацією рутинних задач?

Перше, що потрібно зробити – поставити чітке питання “Коли я зможу розв’язати поставлену задачу?”. Якщо ви не можете окреслити термінів, подумайте, що вам заважає?

1. Відсутність настрою, психологічні фактори. Зробіть щось, що гарантовано підійме ваш настрій, щось, що зробить вас веселою людиною, принесе задоволення. Поговоріть з близькою людиною, зробіть давно омріяну покупку. Якщо ви виконуєте будь-які дії, тільки аби не переходити до неприємної задачі – це погана ідея. Уникайте того, що з’їдає ваш емоційний ресурс.

2. Фізіологічні фактори. Холод, бажання спати, почуття голоду, хвороба – це все те, що заважає нам повноцінно виконувати обов’язки. Певний час можна працювати без сну чи обіду, але згодом це призведе до погіршення самопочуття. Візьміть лікарняний – вилікуйтеся, витратьте час на приготування їжі, виспіться. Не працювати, але й не покращувати свій стан для того, щоб мати змогу плідно працювати – жоден з цих станів не приведе до бажаного результату.

3. Нерозуміння задачі. Якщо ви не беретесь за виконання, бо не знаєте як це робити, то ваша першочергова справа не “зробити”, а “з’ясувати”. Робіть все для її вирішення: спілкуйтесь з клієнтом, менеджером, колегами, просіть поради в інших і шукайте відповідь самостійно. Ігноруючи задачу ще на стадії розуміння, ви ані на крок не стаєте ближче до фінішного завершення.

Рутина – це одноманітні справи. Якщо вам не вдається автоматизувати подібні задачі, то спробуйте декомпозитувати їх на більш маленькі і виконувати за будь-якою з технік тайм-менеджменту (Pomodoro, GTD, з’їсти жабу зранку). Останній метод, доречі, дуже підходить до рутинних завдань. Його сенс полягає в тому, щоб з’їсти жабу (тобто виконати щось нецікаве) з самого ранку і тоді увесь день з гарним настроєм та чистою совістю працювати далі. Спробуйте змінити своє ставлення до рутинної роботи і ви почнете сприймати її, як ще одну сходинку у досягненні своєї цілі.

І наостанок: уважно ставтеся до свого психоемоційного стану. Коли ви розумієте, що вам не вдається втілити жоден з принципів тайм-менеджменту, що ваш пригнічений стан перемежовується з думками на кшталт “все дістало”, “нічого не хочу”, “в мене нічого не вийде” – це один із дзвіночків, коли треба звернутись до спеціаліста. Ці автоматичні фрази, які постійно крутяться в голові, можуть бути проявами тривожності та депресії. 

Робота в сфері ІТ дійсно має особливості: вільний графік та можливість віддаленої співпраці. Ці приємні для одних фахівців бонуси, можуть легко нашкодити іншим спеціалістам, повністю стираючи межу між роботою та особистим життям. Команда Computools чітко тримає цей баланс, адже знаємо, як це важливо для створення яскравих та цікавих проектів. Приєднуйся до нас, пиши: hr@computools.com.

Стеж за оновленнями! Підпишись зараз, щоб отримувати найсвіжіші новини прямо на твою поштову скриньку

Приєднуйся до Computools

заповни форму або напиши нам на пошту hr@computools.com і ми підберемо для тебе цікаву пропозицію

    Ім'я*

    Електронна пошта/телефон*

    Позиція*

    Резюме (в форматі: .doc, docx, .pdf або .rtf)*

    Надіслати резюме →

    Дізнавайся першим
    про актуальні
    вакансії та події
    Telegram →