Ми часто говоримо про роботу так, ніби вона існує окремо від нас. Обговорюємо фінансову мотивацію, посаду, карʼєрне зростання чи нові ІТ-вакансії. Але рідко замислюємося, як робота віддзеркалює нас самих. Як поєднується ІТ професія і особистість, як проявляються наші внутрішні наративи чи старі переконання?
Наприклад, хтось бере на себе занадто багато проєктів та не вміє сказати “ні” — можливо, глибоко всередині він доводить собі, що його цінність у корисності. А хтось ніколи не просить допомоги, бо звик бути опорою для інших, навіть коли й самому вже важко.
Ці приклади не мають нічого спільного з професійною компетентністю, вони більше стосуються особистісних якостей ІТ спеціаліста, які проявляються під час його роботи і які, за бажання, можна спробувати змінити на краще.
Процес самопізнання через роботу передбачає відстежування своїх емоцій та поведінки. Те, як ви спілкуєтеся з колегами та приймаєте важливі рішення, може багато сказати про вас.
Завдяки саморозвитку і рефлексії в ІТ сфері, ви зможете більше дізнатися про свої сильні та слабкі сторони. У цій статті ми зібрали ситуації, які можуть підсвічувати ІТ-фахівцям їхні особисті якості.
ІТ професія і особистість: як ваша робота віддзеркалює вас
На будь-якій роботі ми проявляємося не тільки, як компетентний спеціаліст, але і як людина, що має свої емоції, звички та переконання.
Ситуації, у яких ми опиняємося, багато розповідають про нас. Те, як ми реагуємо, коли нас критикують. Як поводимо себе, коли хтось не дотримується домовленостей. Як розподіляємо обовʼязки, коли часу бракує. Що відчуваємо, коли не вдається дотримуватися балансу між роботою та життям в ІТ.
То ж які з цих моментів можуть стати для вас дзеркалом?
1. Те, як ви реагуєте на код-review
Ця звичайна технічна процедура може стати справжнім лакмусовим папірцем для вашого Его. Якщо перша реакція на коментар від колеги негативна, на кшталт “Все зроблено правильно. Це вони знову нічого не зрозуміли” — це може бути сигналом вашої внутрішньої вразливості.
Така реакція часто свідчить про переконання, що будь-яка критика загрожує нашій самоцінності. Ви ототожнюєте себе з кодом та починаєте думати, що написали поганий код, бо ви — поганий спеціаліст. Насправді ж це не так.
Спеціаліст, що сприймає зворотний звʼязок із гідністю, демонструє впевненість у собі та зацікавленість у власному розвитку. Він розуміє, що критика не є вироком. Вона навпаки допомагає побачити те, що непомітно одразу.
Зріла самооцінка дозволяє не боятися помилок, адже вони не визначають вас, як фахівця, вони означають лиш те, що ви помилилися у конкретній ситуації.
2. Те, як ви спілкуєтеся з командою
Емоційний інтелект в ІТ-фахівця проявляється під час щоденного спілкування з командою. Якщо ви перебиваєте, підвищуєте голос, ігноруєте думки інших, це говорить про вас не як про екстраверта.
Така реакція зазвичай говорить про тривожність і, як наслідок, бажання довести правоту, бо без цього вас не поважатимуть. То ж, у такий спосіб ви змагаєтеся не за затвердження ідеї, а за право бути поміченим.
Натомість здатність слухати, приймати погляд інших, уточнювати, якщо щось незрозуміло, є показником емоційної зрілості.
3. Те, як ви ставитеся до делегування
Делегування — важливий софт скіл для ІТ фахівця, адже у першу чергу це вміння демонструє, чи вмієте ви довіряти іншим, чи не зосереджені на гіперконтролі. Страх передати делегування часто народжується не з перфекціонізму, а з хибного почуття, що тільки ви зможете зробити це найкраще.
Фахівець, котрий впевнений у собі, здатен довіряти й розуміє, що проєкт не розпадеться без його постійного контролю. Якщо така людина знаходиться на керівній посаді, то своєю довірою відкриває простір для зростання команди. Натомість надмірне навантаження задачами може призвести до професійного вигорання в ІТ.
4. Те, як ви реагуєте на зміни
Про мінливість у світі ІТ ми говоримо постійно. Але за вашу реакцію на введення нових інструментів у роботу чи запровадження інших процесів у вашій ІТ-компанії відповідають не hard skills, а гнучкість. Це не просто популярний термін, це здатність швидко адаптуватися та не втрачати при цьому продуктивність.
Якщо кожне оновлення (чого б воно не стосувалося) викликає опір або ж ностальгію за старим, можливо, справа не у самих змінах, а у тому, що вам не вистачає стабільності.
Ті ж, хто сприймають зміни не як загрози, а як можливості для отримання досвіду, зможуть досягти успіху.
5. Те, як ви реагуєте на командні помилки
Помилок припускаються усі, навіть найзлагодженіші команди. Це неминуча ситуація у процесах, де багато людей, рішень та змін. Саме в моменти спільних невдач найкраще видно слабкі сторони програмістів.
Коли щось йде не за планом, ви можете відчувати напругу, бажання захистити себе чи перекласти відповідальність на інших. За цими реакціями можуть стояти глибші переживання, наприклад психологічний страх осуду, або страх втратити довіру.
У кризові моменти видно, хто з колег є командним гравцем, а хто відповідає лише за себе. Готовність допомогти іншим, взяти частину відповідальності на себе — це у першу чергу прояв людяності та щирості.
Карʼєра в ІТ та самопізнання тісно повʼязані, адже кожен новий проєкт чи навіть помилка стають дзеркалом, у якому ми можемо побачити не тільки свої професійні навички, а й глибші риси характеру.
Шукаєте роботу у компанії, де цінують кожного фахівця? Запрошуємо вас стати частиною Computools. Переглядайте наші актуальні ІТ-вакансії або заповнюйте форму та чекайте на повідомлення від нашого спеціаліста з відділу рекрутингу.

