Як правильно давати зворотний зв’язок в IT: поради від Senior-спеціалістів

З чого складається похвала та критика роботи в ІТ?

Вміння надавати зворотний зв’язок (або “feedback”, як ми звикли його називати) – одна з найпоширеніших і найважливіших задач комунікації. Цією навичкою повинні володіти не тільки керівні посади, але й Senior- та Middle-спеціалісти, які працюють не наодинці, а в команді, адже згідно з результатами дослідження, 96% працівників бажають отримувати зворотний зв’язок щодо результатів своєї роботи на постійній основі. 

Це ключовий елемент корпоративної культури, що націлений на підвищення продуктивності співробітників компанії й, свого роду, індикатор відданості роботі, оскільки працівники з низькою продуктивністю рідше хочуть отримувати feedback, в той час, як для захоплених своєю роботою членів команди це — вкрай цінно.

Якщо спеціаліст не отримує інформації, яка для нього важлива, то через певний час це може призвести до наслідків:

• фахівець перестає розуміти, чи на гідному рівні він виконує свої обов’язки;

• продовжує робити свою роботу так, як вміє, нічого не покращуючи;

• може втрачати мотивацію, відмовлятись від задач, результати роботи можуть погіршуватися.

Класично, у компаніях використовують три типи зворотного зв’язку:

• Визнання діяльності Senior-спеціаліста, вдячність за його гарну роботу та цінний внесок у проект/компанію. Оприлюднені дані Gallup свідчать про те, що 67% людей, які регулярно отримують позитивні відгуки про свою діяльність, більш залучені у свою роботу.

• Наставництво: допомога колезі у пошуках різних шляхів та методів для розв’язання певної проблеми чи ситуації.

• Оцінювання, або ж м’яка критика роботи в ІТ — полягає у порівнянні планів і реальної ситуації.

Як повинен виглядати здоровий зворотний зв’язок: особливості визнання, наставництва та критики роботи в ІТ

Якщо ви не маєте на меті виплеснути на колегу негатив та налаштувати його на зміну роботи й пошук вакансій в ІТ компаніях, то ефективний та корисний feedback має містити наступні характеристики:

Якщо ви не маєте на меті виплеснути на колегу негатив та налаштувати його на зміну роботи й пошук вакансій в ІТ компаніях, то ефективний та корисний feedback має містити наступні характеристики:

1. Точність

Іноді відгуки про роботу можуть бути або надто загальними, або ж не містити достатньо конструктивної критики. І це зрозуміло. Точні слова можуть сприйматися надто особисто, через що у колективі може виникнути напруга. Проте загальні фрази жодним чином не вплинуть на ситуацію. Тож якщо ви хочете, щоб вас почули, обирайте шлях конкретики.

2. Особистий підхід та контекст

Важливо не просто надати зворотний зв’язок, але й оцінювати контекст, в якому це відбувається. Чи відповідає ситуація? Чи комфортно людині саме зараз вступати у діалог?

“Перше, що слід врахувати при роботі з колегами — це їх особистість. – вважає координатор напрямку Angular, — Темперамент, ставлення до роботи, впевненість в собі та інші змінні характеру людини — будуть напряму впливати на комунікативний підхід до неї.

Якщо ситуація потребує критики роботи в ІТ, а саме сповіщення колеги про те, з чим ми не згодні, слід визначити причину, через яку ця помилка була допущена. На мою думку, таких причин існує дві: 

лінь чи відсутність бажання якісно виконувати завдання;

недостатні навички чи досвід для вирішення цієї задачі.

У цих двох випадках необхідно по різному критикувати Middle- чи Senior-спеціаліста.

Для першого прикладу більш доречно використовувати модель SOR (Standart-Observation-Result):

Standart – нагадуємо про встановлені стандарти; пояснюємо, чому важливо дотримуватися термінів, послідовності дій та інших правил.

Observation – розповідаємо про факти, які були виявлені в процесі спостереження за роботою колеги.

Result – пояснюємо вплив дії чи бездіяльності на особисті результати, роботу команди та можливі наслідки.

В цьому випадку є велика ймовірність, що у людини виникне пряма асоціація між його лінню та негативними наслідками.

У другій ситуації, на мою думку, критика роботи в ІТ має бути ненав’язлива. Варто обережно втрутитися в процес розв’язання задачі і у разі володіння необхідними знаннями та досвідом — допомогти у виправленні тієї частини, з якою ми не згодні.

Більш того, слід донести колезі спосіб, у який ми збираємось виправляти ту чи іншу річ. Розумійте, що в цій ситуації недоречно поспішати і варто запастися терпінням.”

3. Фокусування на професійному зростанні

Зворотний відгук про роботу вашого колеги повинен бути напряму пов’язаний з можливістю покращити його професійні якості. Запитайте себе: “Чи будуть мої слова спонукати до зростання?”, якщо ж ні — то це більше схоже на критику роботи в ІТ, ніж на якісний feedback.

“Зазвичай я починаю з позитивних моментів і знаходжу за що можна похвалити Senior- або Middle-спеціаліста, підкреслюю його успіхи та сильні сторони. – говорить PHP Technology Lead, — Після цього переходжу до тих моментів, які людина може покращити, тобто не вказую прямо, що ось ти маєш такі недоліки, а говорю, над чим йому варто попрацювати, які навички слід розвинути і до якого рівня. Намагаюсь дати джерела знань, де він зможе цю інформацію знайти.”

4. Періодичність

Feedback повинен бути регулярним, частиною робочого процесу в кожній компанії. У деяких командах працівники отримують від безпосередніх керівників відгуки про свою роботу лише після завершення проекту і ця дія носить надто формальний незначний характер й не приносить жодного результату. 32% співробітників змушені очікувати оцінки своєї діяльності більше 3-х місяців.

“Як на мене, зворотний зв’язок важливий тим, що співробітник розуміє, як швидко він розвивається на роботі в ІТ компанії. — ділиться думкою координатор .NET напрямку, — На проектах ми практикуємо використання agile-ретроспективи, щоб обговорювати результати роботи колег за певний період.”

Замість висновку: якщо ви не керівник, контролюйте своє бажання висловлювати критику роботи в ІТ. Давайте поради лише тоді, коли вас про це просять і обов’язково дотримуйтесь здорового та етичного підходу, зберігайте делікатність, спокій та доброзичливий тон.

Нагадуємо, що Computools розширяє свою команду та має пропозиції роботи в ІТ для спеціалістів різних напрямків.

Якщо ви хочете розвивати українську ІТ-сферу разом з нами, відправляйте резюме на hr@computools.com

Стеж за оновленнями! Підпишись зараз, щоб отримувати найсвіжіші новини прямо на твою поштову скриньку

Приєднуйся до Computools

заповни форму або напиши нам на пошту hr@computools.com і ми підберемо для тебе цікаву пропозицію

    Ім'я*

    Електронна пошта/телефон*

    Позиція*

    Резюме (в форматі: .doc, docx, .pdf або .rtf)*

    Надіслати резюме →

    Дізнавайся першим
    про актуальні
    вакансії та події
    Telegram →