81% рекрутерів вважають важливими навички міжособистісного спілкування. Незалежно від того, маєте ви офісний графік роботи або ж повністю дистанційний, для досягнення успіху вам знадобляться не тільки hard skills.
Знання фреймворків та досвід роботи з різноманітними метриками чи технологіями стоять на одному рівні із вмінням співпрацювати з іншими людьми, доносити свою думку та вирішувати конфліктні ситуації.
У цій статті ми розповідаємо, чому правильна комунікація має таке ж особливе значення, як і вивчення новітньої мови програмування, пояснюємо, як стати комунікабельним в ІТ-компанії та покращити свій досвід у спілкуванні з колегами та клієнтами, запропонуємо практичні рішення, аби подолати поширені комунікаційні барʼєри.
Чому комунікація в ІТ — важлива?
Навичка ефективного спілкування стає все актуальнішою у сфері розробки програмного забезпечення, особливо, у компаніях, в яких поширена практика командної взаємодії на проєктах.
Відносини між фахівцями не обмежуються усними обговореннями та спілкуванням електронною поштою, як може спершу здаватися.
Ось кілька прикладів комунікації в ІТ-компаніях, які відбуваються за різних ситуацій та процесів:
• складання проєктної документації
• коментарі під час код-review
• групові обговорення у Slack тощо
• розробка концепцій та їх демонстрація
• презентації та відеопояснення
Комунікація зі стейкхолдерами, клієнтами та членами команди має провідне значення для того, щоб усі розуміли один одного й працювали над однаковими цілями.
Крім того, ІТ-спеціалісти повинні вміти доносити складну технічну інформацію — простою мовою, яку зрозуміє людина, не дотична до галузі розробки продуктів.
Ось ще кілька факторів, які доводять користь якісної комунікації:
1. Вміння висловлювати чіткі очікування
Якщо ви співпрацюєте з командою над одним проєктом, спілкування є інструментом для визначення чітких очікувань щодо діяльності кожного з її членів.
Вміння вести діалог з іншими людьми допомагає в обговоренні особливостей проєкту, його процесів й задач, отриманні зворотного звʼязку.
Коли ви знаєте, як розʼяснити власні думки, то зможете правильно й просто розповісти колегам, яких результатів ви від них очікуєте.
2. Якісна співпраця з колегами
Правильна комунікація з колегами є однією зі складових продуктивної роботи в ІТ-компанії. Якщо у вас розвинена ця навичка, вам буде простіше ділитися власним досвідом з командою.
Також, вона допомагає вирішувати міжособистісні конфлікти, підвищує довіру до вас та сприяє формуванню позитивної репутації.
Наприклад, якщо у ваші обовʼязки входить вступний онбординг нового працівника у команді, ви можете розповісти про політику співпраці між колегами, підходи до проєктів тощо.
Ваша поведінка у цьому випадку складає перше враження про компанію у нових співробітників.
3. Відкриття ширших карʼєрних можливостей
Вдосконалення навичок спілкування може допомогти вам у просуванні карʼєрними сходами. Ваше вміння комунікувати з людьми впливає на те, як проходить співбесіда.
Якщо ви відгукнулися на вакансію в ІТ-компанії, отримали запрошення на інтервʼю, але під час розмови виглядаєте пригніченим, розгубленим та не можете звʼязно розповісти про свій досвід та навички — шанси на отримання оферу можуть зменшуватися.
Те, як ви представляєте себе на інтервʼю, відрізняє вас від конкурентів. Те, як ви спілкуєтеся з командою, впливає на вашу карʼєру у довгостроковій перспективі.
Як зменшити соромʼязливість під час співбесіди в ІТ?
Багато кандидатів припускаються помилки, коли намагаються бути скромними та стриманими під час діалогу з рекрутером чи майбутнім керівником. Мета інтервʼю – “продати себе” та підкреслити власні досягнення, тож соромʼязливе мовчання — не дуже вдала ідея.
Одна з причин, чому багато фахівців не вміють себе презентувати — вони не займаються цим у повсякденному житті та не розвивають цю навичку. Але всьому можна навчитися.
Короткий текст на перевірку рівня скромності в ІТ: складіть коротку розповідь про себе, ніби ви розмовляєте з рекрутером. Які слова ви використовуєте в описанні hard та soft skills?
Наприклад натомість, щоб сказати: “Я вмію користуватися Figma”, скажіть: “Я досвідчений користувач Figma”. “Я розмовляю англійською” замініть на “Я вільно спілкуюся англійською”.
Ці слова не є неправдивими, але вони посилюють враження про вас, хоч ви можете й не надавати цьому значення.
6 рекомендацій, як стати комунікабельним в ІТ-компанії
1. Знайдіть можливості для виступів для широкої аудиторії
Один зі способів почати практикувати свої комунікативні навички — це публічні виступи. Шукайте можливості для виступів, навіть якщо це не стосується вашої безпосередньої технічної спеціалізації.
Якщо у вашій компанії є клуби чи чати за інтересами, приєднуйтеся до них та ініціюйте проведення конкурсів чи дискусій.
2. Уникайте професійного сленгу
Якщо ви хочете зацікавлювати колег власними розповідями, працюйте над тим, щоб не застосовувати професійні терміни у розмовах з людьми іншої спеціалізації.
Не кожен буде просити пояснити значення абревіатури, а через це може втрачатися основна мета розмови.
Існує набута навичка — доносити складні технічні концепції простими словами. Її можна прокачати практикою метафор та аналогій у тих ситуаціях, де це доречно.
Чим більше ви будете спілкуватися з людьми, що працюють в інших галузях, тим ширше ставатиме коло контактів, яке може відкрити багато карʼєрних шляхів у майбутньому.
3. Розпочинайте розмови першим
Комунікація в ІТ може розпочинатися з вас. Візьміть на себе відповідальність й почніть діалог та не очікуйте, доки це зробить інша людина.
Якщо ви працюєте в офісі — практикуйте живе спілкування замість обміну повідомленнями у чатах, адже письмова комунікація доволі часто неправильно інтерпретується.
Будьте обачні та поважайте особистий простір інших, коли бачите, що колеги зайняті робочими процесами.
4. Якщо попереду важлива розмова — підготуйтеся до неї
Більшість з нас може висловлювати свої думки краще, коли має час на їхнє опрацювання. Якщо зустріч чи діалог дійсно мають для вас велике значення, краще витратити кілька хвилин, аби підготувати чернетку з промовою.
При відчутті тривожності, наприклад, перед співбесідою на нову роботу в ІТ-компанію, можете провести тестовий діалог з кимось із колег чи друзів. Так ви зможете виявити потенційні помилки та позбавитися них.
5. Вчіться говорити лаконічно
Передавайте свої повідомлення якнайменшою кількістю речень, уникайте довгої передісторії та слів, що не мають суті, але заповнюють простір (“типу”, “якби б це”, “коротше”, “ну”, “ось”, “взагалі-то”).
Намагайтеся висловлювати думки коротко, так вони швидше засвоюються.
6. Практикуйте активне слухання
За версією університету Harvard – активне слухання входить у пʼятірку навичок, якими повинні володіти Tech Leaders. Проте, слухати співрозмовника, а головне — чути, що він говорить, важливо вміти не тільки керівникам.
Ось кілька порад, які допоможуть розвинути активне слухання:
1. Звертайте увагу на невербальні сигнали
Під час діалогу ви можете отримувати приховану інформацію, яку демонструє співрозмовник. Тон голосу, вираз обличчя, мова тіла — усе це є ретрансляторами справжніх емоцій.
2. Не переказуйте співрозмовнику своїми словами те, що ви почули від нього
На відміну від відомого методу повторення кількох останніх слів, перефразування співрозмовника може збільшити емоційне та розумове навантаження між вами.
Використовуйте цей інструмент лише тоді, коли вам потрібно перевірити власне розуміння. Для цього можна застосувати фразу “Я перекажу це своїми словами, щоб переконатися, що я все зрозумів вірно”.
3. Ставте запитання
Це покращує враження про вас та робить вас уважним співрозмовником, а також дозволяє не пропустити жодної деталі.
4. Зведіть до мінімуму відволікання, або попереджуйте про них
Намагайтеся уникати зовнішніх факторів, які не дозволяють вам повноцінно сконцентруватися на розмові.
Якщо ж ви розумієте, що вам важко сприймати інформацію через те, що ваші думки зайняті іншими задачами, або ви погано ознайомлені з темою чи маєте інші причини, які заважають продовжувати діалог — повідомте про це співрозмовника.
Ймовірніше ви отримаєте простіше пояснення чи пропозицію перенести розмову, водночас ваш опонент не буде відчувати зневагу.
Правильна передача інформації, взаєморозуміння з колегами та здатність ефективно вирішувати конфлікти можуть значно покращити якість вашої роботи.
Ми у Computools намагаємося створювати сприятливе середовище з відкритими комунікаційними процесами, в якому фахівці вільно спілкуються один з одним, незалежно від департаментів та рівня посад.
Якщо вам близький такий інноваційний підхід, запрошуємо стати частиною нашої команди.
Заповніть цю форму вже зараз й незабаром з вами звʼяжуться наші спеціалісти із відділу рекрутингу, аби розповісти про відкриті вакансії в ІТ-компанії, які відповідають вашим навичкам.