Найважливіші навички роботи з людьми в ІТ-сфері

Розбираємо, які навички необхідні спеціалістам для успішної роботи з людьми в ІТ. Як невербальна комунікація, критичне мислення та емпатія впливають на досягнення професійних успіхів.

Що таке навички роботи з людьми, та чому вони так цінуються роботодавцями?

Вміння працювати з людьми – це набір компетенцій, які допомагають ефективно взаємодіяти з колегами або клієнтами, налагоджувати професійні робочі відносини, вирішувати конфлікти та досягати спільних цілей.

Незалежно від контексту вашої роботи в ІТ: наприклад, ви інженер, чи аналітик, чи системний адміністратор, чи дизайнер – ви все одно будете спілкуватися з іншими, більшою чи меншою мірою. 

Нові технології, зокрема розвиток штучного інтелекту, змінюють вимоги до кандидатів, тож компанії все більше уваги приділяють soft skills

Якщо говорити про важливість навичок роботи з людьми – зараз це необхідність для кожного фахівця.

Можливо, ви не знайдете цього пункту в описі ІТ вакансій, проте рекрутери перевірять це на співбесіді.  

Тож, яким би відмінним не був ваш технологічний досвід, з конфліктною особистістю, яка не вміє знаходити компроміси та не дослуховується до думки інших – навряд хтось захоче співпрацювати.

Якщо ви будете поєднувати технологічні компетенції з вмінням взаємодіяти з людьми, то зможете стати незамінним фахівцем, лідером, якого цінують та поважають.

Які існують навички роботи з людьми в ІТ та як вони проявляються?

Всесвітній економічний форум зазначає, що емпатія та активне слухання входять у топ 10 вмінь, які необхідні фахівцям саме зараз. 

У цій статті Computools зібрали найкращі навички роботи з людьми, які, на нашу думку, допоможуть вам знайти роботу або адаптуватися у новому колективі.

Ми поговоримо про те, як вміння вирішувати конфлікти та здатність працювати у команді, невербальна комунікація та критичне мислення впливають на досягнення успіхів в ІТ-сфері.

1. ЕМПАТІЯ

Емпатія – це здатність розуміти почуття та емоції інших людей, ніби ви переживаєте те саме. 

Уявіть, що у розмові клієнт скаржиться на якість продукту, який ви розробляєте разом з командою.

Якщо ви проявляєте емпатію, то зможете відчути його розчарування від різниці між очікуванням та реальністю, поставити себе на його місце.

Ви будете намагатися допомогти йому та демонструвати зацікавленість у розвʼязанні його питання.

Або, наприклад, ваш колега отримав підвищення. Якщо ви емпатична людина, ви будете щиро радіти за нього, відчувати щастя та гордість за цей успіх.

При обговоренні пропозицій, з якими ви не згодні, емпатична поведінка, яка створює позитивну атмосферу у команді, виглядає так: “Я розумію, чому ти так думаєш. Це дійсно цікавий погляд на проблему”. 

Емпатія допомагає бути більш уважним та чуйним, дає змогу будувати та розвивати відносини.

2. ВМІННЯ ВИРІШУВАТИ КОНФЛІКТИ

Це важлива навичка, яка допомагає працювати командам разом й досягати поставлених цілей, навіть коли виникають суперечки. 

Якщо у команді зʼявляються непорозуміння, наприклад через різні ідеї щодо проєкту, важливо зупинитися й не дозволяти емоціям вийти з-під контролю.

Замість того, щоб розпочинати конфлікт, спробуйте заспокоїтися та подумати, як краще вирішити ситуацію.

Поясніть колегам, чому ви вважаєте, що ваша ідея краща. Говоріть спокійно та чітко, щоб інші зрозуміли вашу позицію.

Наприклад: “Я думаю, що ми повинні використовувати цей інструмент, тому що він швидший та ефективніший”. 

Дайте можливість висловитися колегам. Намагайтеся зрозуміти, чому вони думають інакше. Спробуйте побачити ситуацію з іншого боку. 

Намагайтеся разом знайти рішення, яке всіх влаштує. Можливо, для цього потрібно обʼєднати дві ідеї або знайти третю. 

Цю навичку не можливо опанувати лише за теорією. Вона стає кращою тільки з постійною практикою.

3. ЗДАТНІСТЬ ПРАЦЮВАТИ У КОМАНДІ

Робота у команді – ще одне важливе вміння для ІТ спеціаліста, адже над проєктами зазвичай працює група людей. Розробники, дизайнери, аналітики, тестувальники – кожен виконує свою частину роботи для досягнення спільної мети.

В ІТ-команді дуже важливе спілкування: ви повинні ділитися своїми ідеями та пропозиціями, обговорювати проблеми та просити про допомогу, коли це потрібно. 

Підтримуйте один одного: коли хтось зіштовхується з труднощами, спеціаліст, який вміє працювати у команді – обовʼязково запропонує свою допомогу або поділиться власним досвідом. 

Якщо ви хочете навчитися співпрацювати з людьми, вам треба розвивати емоційний інтелект, комунікативні навички, довіру до інших, делегування та вміння вирішувати конфлікти.

4. КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ

Ще одна корисна навичка роботи з людьми в ІТ – це критичне мислення.

Може здатися, що вміння аналізувати інформацію, ставити запитання, приймати обґрунтовані рішення – це звичайні дії, які ви виконуєте щодня. Проте, це не так, деяким ІТ фахівцям потрібно цьому вчитися.

Критичне мислення допомагає вам оцінювати, чи є ця інформація корисною, чи буде вона актуальною для проєкту, над яким ви працюєте. 

Люди з розвиненим критичним мисленням не зупиняються на одному варіанті, вони шукають кращі ідеї, радяться з колегами, досліджують власні джерела.

Ця навичка дозволяє слухати думки інших та враховувати їх.

Наприклад, якщо дизайнер пропонує змінити інтерфейс, ви поставите логічне запитання: “Яким чином ця зміна вплине на користувачів? Чи вартує результат витрачених зусиль?”.

5. АКТИВНЕ СЛУХАННЯ

Якщо ви вмієте уважно слухати співрозмовника, розумієте його думки й почуття та реагуєте на них – ви володієте навичкою активного слухання. 

Деякі люди мають вроджену зацікавленість до інших, вони завжди підтримують діалоги, уважні до деталей у розповідях кожного зі своїх друзів чи колег.

Чому навичка активного слухання буде корисною у роботі в ІТ?

• Ви швидше зрозумієте потреби та очікування клієнта та зможете створити продукт, що буде відповідати цим вимогам.

• Ви зможете пропонувати компромісні рішення у можливих конфліктах.

• Вам буде легше засвоювати нову інформацію від ментора, більш досвідченого колеги тощо.

• Ви зможете будувати гарні відносини з колегами, адже люди відчувають, коли їх думки важливі.

6. НЕВЕРБАЛЬНА КОМУНІКАЦІЯ

Ми спілкуємося з людьми увесь час, навіть коли не промовляємо жодного слова. Вираз обличчя, жести та погляди можуть багато сказати про ваше ставлення до співрозмовника.

Якщо ви працюєте віддалено, намагайтеся бути уважним до своєї міміки та тону під час відеоконференцій.

Усмішка може показати, що ви підтримуєте ідею, а ваша сповнена ентузіазмом розповідь про нову технологію може переконати інших членів команди.

Розуміння невербальних реакцій клієнтів, зокрема, скептичних виразів обличчя чи закритих поз, допомагає вчасно помітити незадоволення, змінити підхід та зробити діалог більш відкритим та прозорим.

7. ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ

Завдяки емоційному інтелекту ви можете розуміти власні емоції та керувати ними, розпізнавати емоції людей навколо та будувати гарні відносини. 

Важливою частиною емоційного інтелекту є емпатія, про яку ми писали вище. 

Людина, у якої розвинений емоційний інтелект, вміє пояснити свої почуття та почути інших, що значно полегшує спілкування на будь-якому рівні: як з керівником, так з колегами або ж клієнтами.

Коли ви відчуваєте розчарування, наприклад від невдалої співбесіди, то замість того, щоб злитися та здаватися, ви можете сказати собі: “Це всього лише одна співбесіда. Те, що мені не запропонували роботу в ІТ-компанії, не робить мене поганим спеціалістом”. 

Якщо ви вмієте керувати власними емоціями, то зможете швидше повертатися до ресурсного стану.

Як можна виявити навички роботи з людьми в ІТ під час співбесіди?

Під час інтервʼю ви, ймовірно, можете отримати кілька запитань про вашу поведінку у різних ситуаціях, вони допомагають рекрутерам виявити як позитивні сторони, так і червоні прапорці, які можуть заважати ефективній співпраці.

Ось декілька прикладів, які ви можете почути:

1. Розкажіть про випадок, коли ви працювали з колегою, котрий вам не подобався.

2. Як ви ставитеся до критики?

3. Якби хтось ставив під сумнів ваші професійні навички чи досвід, як ви б відреагували?

4. Вам треба розповісти клієнту погані новини. Як ви це зробите?

5. Що ви зробили б, якби керівник поставив вам задачу, з якою ви не згодні?

6. Які методи мотивації ви використовували б для своєї команди?

7. Якщо у вас є підлеглі, як би вони вас описали?

8. Коли ви розпочинаєте роботу у новому колективі, як ви будуєте відносини?

ВИСНОВОК

Якщо ви знаєте, як розвивати навички роботи з людьми в ІТ, то зможете стати не тільки гарним спеціалістом у своїй галузі, а й чудовим другом та колегою.

Вміння працювати з людьми – це ключ до успіху у будь-якій сфері. 

Навіть найкращому розробнику чи дизайнеру без навичок спілкування та командної роботи буде важко досягти максимального результату. 

Але якщо ви будете поєднувати технологічні компетенції з вмінням взаємодіяти з людьми, то зможете стати незамінним фахівцем, лідером, якого цінують та поважають. 

Нагадуємо, що у нашому блозі є багато статей про розвиток навичок в ІТ, які будуть корисні фахівцям, котрі хочуть професійно зростати та реалізовувати карʼєрні цілі

Хочете працювати над цікавими проєктами у колективі, де цінують твої ідеї? Приєднуйтеся до Computools!

Переглядайте актуальні ІТ вакансії на нашому сайті та відправляйте CV, або заповніть цю форму та очікуйте повідомлення від рекрутерів. 

Стеж за оновленнями! Підпишись зараз, щоб отримувати найсвіжіші новини прямо на твою поштову скриньку

Приєднуйся до Computools

заповни форму або напиши нам на пошту hr@computools.com і ми підберемо для тебе цікаву пропозицію

    Ім'я*

    Електронна пошта/телефон*

    Позиція*

    Резюме (в форматі: .doc, docx, .pdf або .rtf)*

    Надіслати резюме →

    Дізнавайся першим
    про актуальні
    вакансії та події
    Telegram →