Чому корисно вміти визнавати свої досягнення в ІТ?

Що таке синдром самозванця та яким чином він заважає фахівцям визнавати власні досягнення в ІТ? Пояснюємо, чому спеціалісти можуть знецінювати свої успіхи та даємо поради тим, хто хоче навчитися вимірювати власну цінність.

Вміння визнавати свої досягнення — це важлива складова особистого зростання та професійного розвитку.

Спортсмени завжди ведуть рахунок своїх перемог. Це допомагає їм відстежувати власний прогрес, порівнювати його з прогресом супротивників та попередніми результатами.

У ІТ-сфері іноді важче виміряти прогрес та цінність, яку фахівець дає компанії.

Якщо керівник не відстежує ефективність працівників та не надає їм зворотний звʼязок, спеціалісти можуть забувати про саморефлексію та не помічати власні успіхи: вони завершують одну задачу та переходять до іншої, потім завершують проєкт й розпочинають новий. 

Коли ви знаходите час, аби згадати власні здобутки, ви активуєте імпульс, який допомагає просуватися вперед. Наш мозок любить отримувати винагороду, адже вона стимулює виділення дофаміну. 

Згадайте свої емоції, коли ви досягаєте мети або отримуєте позитивний відгук. Саме у цей момент виділяється дофамін, який не тільки покращує ваш настрій, а й дає мотивацію для нових звершень.

Через це дехто з коучів рекомендує кожного ранку заправляти власне ліжко. Це маленька справа.

Проте ви можете зробити її за кілька хвилин й одразу отримати свою порцію дофаміну вже зранку. 

Вміння визнавати свої досягнення важливе у багатьох життєвих ситуаціях:

• для оцінки власної ефективності;

• для визначення особистих чи професійних цілей;

• для відстеження прогресу проєктів, над якими ви працюєте;

• для презентації своєї кандидатури на співбесіді;

• для обґрунтування у розмові, яка стосується підвищення рейту чи рівня кваліфікації;

• для нагадування собі, що ви гарний спеціаліст у дні, коли ви маєте сумніви.

Єдина людина, з ким варто себе порівнювати — це ви у минулому. Рік тому ви не мали таких знань та досвіду, як зараз. Тож намагайтеся побити власний рекорд, а не ідеалізовано порівнювати себе з колегами.

Чому спеціалісти можуть знецінювати власні досягнення в ІТ?

“Чим більше я знаю, тим більше я розумію, що нічого не знаю”. Ці слова, що належать грецькому філософу Сократу, криють у собі концепцію інтелектуальної скромності та визнання того, що у світі завжди буде чому вчитися. 

Це твердження вкрай актуальне для фахівців, що працюють в ІТ — галузі, яка швидко розвивається, де постійно зʼявляються нові технології, інструменти та методології. 

Зараз стрімка популярність штучного інтелекту та бажання компаній впроваджувати ці рішення у свої проєкти можуть призвести до виникнення синдрому самозванця у багатьох інженерів, тестувальників тощо. 

Цей синдром характеризується знеціненням своїх досягнень, підвищеною самокритичністю, заниженою самооцінкою та викривленим уявленням про свої знання та вміння.

Тобто багато спеціалістів зможуть швидко опанувати нові навички та не усі з них будуть вважати, що знають достатньо. Ось такі наслідки перфекціонізму в ІТ.

Причини виникнення синдрому самозванця у кожного індивідуальні:

• особливості характеру;

• невідповідність досягнень та зворотного звʼязку в минулому (коли вчителі та батьки вимагали найвищих результатів, але ігнорували зусилля дитини);

• динамічність професійної сфери;

• вплив суспільних стереотипів;

• комплекс “відмінника” (залежність від думки інших);

• надмірний перфекціонізм.

Як знецінення своїх досягнень може нашкодити ІТ-фахівцю?

Проблеми з визнанням власних досягнень в ІТ-сфері можуть суттєво вплинути на ваш професійний розвиток та особисте зростання.

На професійному рівні це може обмежити просування карʼєрними сходами та призвести до незадоволення роботою.

Розробники можуть уникати складних проєктів через власну “некомпетентність”.

Через постійне вдосконалення задач можуть зриватися дедлайни, а страх висловлювати думку на командних зустрічах може впливати на ефективність співпраці з іншими колегами.

На особистому рівні знецінення призводить до постійного стресу та тривоги.

Це може негативно позначатися на психічному здоровʼї, впливати на баланс між особистим життям та роботою в ІТ, призводити до емоційного вигорання.

Крім того, це може псувати відносини у колективі, адже людина, яка вважає, що нічого не вміє, не зможе щиро відзначати успіхи колег в роботі.

Коли ви постійно прагнете досконалості, але забуваєте про особисті успіхи в ІТ-сфері, то можете опинитися у замкненому колі сумнівів та страхів, що будуть заважати професійному зростанню. 

Як навчитися реально оцінювати власні досягнення в ІТ?

Можливо, ви написали код, але ваш колега написав більшу частину, або ж ви розпочали перемовини з новим клієнтом, а ваш колега вже підписав контракт. Завжди знайдеться той, хто досяг більшого, ніж ви. 

Та якщо ви витрачаєте час на негативне порівняння себе з іншими, у вас може виникнути відчуття, що ваші досягнення не надто значні. 

Єдина людина, з ким варто себе порівнювати — це ви у минулому. Рік тому ви не мали таких знань та досвіду, як зараз.

Тож намагайтеся побити власний рекорд, а не ідеалізовано порівнювати себе з колегами.

Ось кілька практичних порад:

Визнавайте будь-які досягнення: чи то завершення складного проєкту, чи то опанування нової навички, жодна перемога не буває малою.

Діліться своїми результатами: спілкуйтеся з друзями та колегами, розповідайте про важливі етапи у вашій роботі.

Дехто може вважати, що концентрація уваги на власних успіхах — це зарозуміло та егоїстично.

Проте, між здоровим самовизнанням та надмірним вихвалянням все ж таки є різниця. 

Вчіться приймати схвалення: спробуйте сказати “Дякую”, замість того спростовувати свій внесок у проєкт. 

Ставте реалістичні очікування: крокуйте до мети поступово.

Зберігайте подяки та позитивні відгуки про вашу роботу: заведіть нотатку, куди будете копіювати добрі слова, що були вам написані.

Туди ж можна додати рекомендації з LinkedIn від ваших попередніх керівників. Усе це також важлива частина ваших досягнень.

Для того, щоб навчитися визначати конкретні досягнення, можна використовувати такі методи, як  PAR, CAR чи STAR. Як це працює?

Розповідаємо на прикладах для тестувальника, розробника та project-менеджера.

PAR (Problem – Action – Result)

Problem: наша команда розробників зіштовхнулася з постійними збоями у застосунку, що негативно впливало на досвід користування продуктом та його репутацію серед аудиторії.

Action: як тестувальник я розробив детальну документацію та додав у неї критичні сценарії, запропонував залучати своїх колег на ранніх етапах розробки для аналізу вимог та дизайну, висловив пропозицію щодо парного тестування разом з розробниками.

Result: завдяки цим процесам ми значно скоротили збої у додатку, кількість скарг від користувачів зменшилася, а команда стала працювати злагоджено та вкладатися у дедлайни.

CAR (Challenge – Action – Result)

Challenge: кілька місяців тому компанія запустила складний проєкт, який вимагав від команди нових навичок та знань.

Успіх цього проєкту залежав від ефективної роботи кожного співробітника.

Action: попри складність завдання, я, як розробник, виявив ініціативу та взяв на себе значну частину обовʼязків.

Посилено вивчав нову технологію, що була необхідна для роботи. Регулярно консультувався з іншими більш досвідченими колегами, аби переконатися у якості своїх результатів.

Result: завдяки спільним зусиллям вдалося вчасно та успішно запустити проєкт.

Клієнти високо оцінили результати роботи команди та зазначили, що цей продукт значно спростив бізнес-процеси компанії.

STAR (Situation – Task – Action – Result)

Situation: у поточному проєкті ми зіштовхнулися з нестачею часу для його реалізації.

Команда розробників намагалася виконати усі вимоги, проте це могло затримати реліз продукту.

Task: я, як Project-менеджер, мав задачу визначити причину затримки та розробити план для її усунення.

Action: я провів ретельний аналіз проєкту, визначив проблемні місця, з якими у команди виникали труднощі.

Разом з командою ми визначили пріоритети завдань та перерозподілили ресурси. У мої обовʼязки також входило інформування клієнтів про статус проєкту та будь-які зміни у графіку.

Result: завдяки моїм діям вдалося виконати усі вимоги та вкластися у встановлені дедлайни.

Такі приклади оцінки власних досягнень можна використовувати не тільки для самоаналізу, а й для підготовки до інтервʼю.

Замість висновку

Якщо ви хочете досягати успіху та високих результатів у роботі в ІТ, вчіться визнавати свої досягнення. Це допоможе підвищити самооцінку, мотивацію, а також покращить відносини з колегами. 

Нагадуємо вам, що у Computools триває пошук амбітних та цілеспрямованих фахівців.

Дивіться актуальні вакансії в ІТ-компанії або заповнюйте цю форму, щоб спеціалісти з відділу рекрутингу змогли підібрати для вас цікаві пропозиції.

Стеж за оновленнями! Підпишись зараз, щоб отримувати найсвіжіші новини прямо на твою поштову скриньку

Приєднуйся до Computools

заповни форму або напиши нам на пошту hr@computools.com і ми підберемо для тебе цікаву пропозицію

    Ім'я*

    Електронна пошта/телефон*

    Позиція*

    Резюме (в форматі: .doc, docx, .pdf або .rtf)*

    Надіслати резюме →

    Дізнавайся першим
    про актуальні
    вакансії та події
    Telegram →