Токсична поведінка — це будь-яка дія, котра завдає шкоди іншим людям. Вона проявляється по-різному: випадковим жартом, який може образити когось чи регулярними проявами агресії, що відштовхують близьких та колег.
Іншими словами, токсична поведінка — це те, що людина робить, завдаючи шкоди собі та своєму оточенню.
Проте жодна людина не народжується токсичною, тобто прояв такої поведінки не є частиною нашої сутності, а лише результатом певних обставин чи емоцій.
У цій статті ми розповімо, якими можуть бути прояви токсичності у спілкуванні та дамо поради тим, хто хоче позбутися цієї неприємної якості.
Як зрозуміти, що токсичний колега в ІТ — це ви?
Немає чіткого визначення, яка поведінка може вважатися токсичною. Якщо ви переймаєтеся щодо того, чи не демонструєте ви потенційно токсичні риси характеру, подумайте, які з перелічених ситуацій можна застосувати до вашого життя:
1. Ви завжди звинувачуєте інших у своїх проблемах
Токсична людина може перекладати відповідальність за свої проблеми на інших, полюбляє виступати у ролі жертви обставин.
Подумайте, як часто ви скаржитеся на умови роботи в ІТ компанії, команду або керівництво? Чи схильні стверджувати, що ваші ідеї не підтримують, а затримки у проєкті виникають через колег, які заважають вам працювати?
Якщо ви вважаєте, що не можете досягти успіху через некомпетентність інших — це червоний прапорець токсичності.
2. Ви вважаєте, що ваші почуття важливіші за почуття інших
Токсичним особистостям не властива емпатія, їм байдуже на переживання інших, але про власні почуття вони піклуються надмірно.
Вони здатні зробити скандал через зламане офісне крісло чи відсутність можливості випити ранкову каву. Будь-яка дрібниця, що стосується них особисто — потребує негайного вирішення.
3. Вам не цікаво слухати інших
Ділитися своїми емоціями — нормально. Однак іноді, ми можемо не усвідомлювати, що наша поведінка може бути токсичною для інших.
Наприклад, ваш колега турбується щодо складного проєкту. Він говорить про труднощі, з якими зіштовхнувся, й про те, як це впливає на його емоційний стан. Але замість того, щоб вислухати його та підтримати, ви розповідаєте про власні проблеми.
Фраза: “Та я взагалі не можу знайти нормальні ІТ вакансії, а у тебе хоч робота є!” — може виглядати для вас, як спроба підбадьорити колегу. Та насправді ви ігноруєте та знецінюєте почуття іншої людини.
4. Ваша мова спілкування — сарказм та іронія
Серіал “Теорія великого вибуху” популяризував сарказм та дотепні вислови у повсякденному спілкуванні. Він створив враження, що саме така манера вести діалоги є ознакою розумної та кмітливої людини. Однак це не завжди так.
Коли саркастичні коментарі переходять межу жартів, вони починають завдавати шкоди. Те, що виглядає смішним на екрані, може стати болісним у реальному житті.
Якщо ви постійно жартуєте на рахунок інших людей, або використовуєте сарказм для того, щоб висловити своє незадоволення, це може створювати токсичну атмосферу у команді.
5. Ви маніпулюєте людьми
Маніпуляція — це спосіб контролювати інших, використовувати хитрощі та обман для досягнення власних цілей.
Якщо ви змушуєте своїх колег сумніватися у їхніх здібностях — це маніпуляція. Якщо ви використовуєте їхні страхи та невпевненість, аби звинуватити у невдачах проєкту — це маніпуляція. Якщо ви намагаєтеся пасивно-агресивно змусити когось виконувати вашу роботу — це також маніпуляція.
Токсична поведінка може проявлятися у різних формах. Наприклад, ви можете постійно порівнювати своїх колег з іншими, підкреслювати їхні недоліки або невдачі. Це створює атмосферу конкуренції та недовіри, у якій люди почувають себе некомфортно.
Свідома чи несвідома маніпуляція — одна з беззаперечних ознак токсичності на роботі в ІТ.
6. Ви бачите негатив у всьому
Дуже часто токсичні люди сприймають світ через призму негативу. Вони відчувають потребу прискіпуватися та критикувати кожні дрібниці як свого життя, так й життя колег чи близьких.
Ніхто не може завжди бути щасливим, негативні емоції бувають у житті кожного з нас, але якщо ви постійно думаєте про речі, котрі вас дратують чи засмучують — це ознака токсичної поведінки.
7. Ви не вмієте просити вибачення
Як часто ви просите вибачення після конфліктів на роботі? Або ж ви відчуваєте, що завжди праві й не бачите потреби визнавати свої помилки?
Токсичні люди рідко це роблять, оскільки переконані, що завжди праві, незалежно від обставин. Це створює численні проблеми для оточення.
Якщо ви помічаєте за собою таку поведінку, варто замислитися над змінами.
Як не стати токсичним та проявляти доброзичливість у спілкуванні?
Якщо ви замислилися над своєю поведінкою та зрозуміли, що токсичний колега в ІТ — це ви, ви вже зробили перший крок до розвʼязання цієї проблеми.
Ось ще кілька порад від Computools, які допоможуть вам змінитися на краще:
1. Дослідіть причини токсичної поведінки
Дуже часто токсична поведінка є наслідком певних ситуацій чи проблем у житті людини. Якщо ви пережили стрес, то це може бути способом захиститися від жорстокого оточення. Ці травми не обовʼязково мають бути нещодавніми, негативний досвід у дитинстві здатний формувати моделі небажаної поведінки у дорослому житті.
Соціальне оточення також має вплив на форму нашої комунікації. Якщо ви працюєте у компанії, де панують агресія, негатив та жорстка конкуренція, ви можете переймати подібні способи взаємодії.
Іноді токсична поведінка є відображенням внутрішніх конфліктів або психічних розладів. Люди з низькою самооцінкою можуть проявляти агресію, аби компенсувати свої комплекси.
2. Зверніться за психологічною допомогою
Сеанси з психологом чи психотерапевтом — місце де ви можете вільно говорити про свої почуття та переживання.
Це допоможе не тільки зняти напругу, а й буде корисним для особистісного та професійного розвитку. Ви зможете навчитися керувати стресом, розвинете емоційний інтелект для кращої взаємодії з командою.
Психолог допоможе зрозуміти звідки бере корені токсична поведінка, надасть інструменти для управління власними емоціями, що дозволить реагувати на ситуації більш конструктивно.
Памʼятайте, що звернення до психолога — це гарна практика, яка може суттєво поліпшити ваше психічне здоровʼя та покращити якість життя.
3. Попросіть вибачення у людей, яких ви образили
Вибачення сигналізує вашим колегам, що ви шкодуєте про свою поведінку, берете на себе відповідальність і намагаєтеся стати краще.
Вибачення не усім дається легко. Подумайте, який формат може бути для вас найкомфортнішим. Для цього не обовʼязково зустрічатися віч-на-віч, написання листа також є хорошим способом поділитися своїми думками.
Не треба очікувати від співрозмовника миттєвого пробачення. Ви робите це, аби повідомити людині, що були неправі, а не для того, щоб зняти власну тривогу та почуватися краще. Якщо ви будете просити вибачення з прихованими мотивами, колега одразу побачить вашу нещирість.
4. Практикуйте доброзичливість на роботі в ІТ
Поведінка не може змінитися за одну ніч. На це потрібен час та зусилля.
Ось що ви можете зробити, аби ваші відносини з іншими людьми стали краще:
• Підтримуйте максимально позитивний настрій під час спілкування з іншими ІТ-фахівцями.
• Демонструйте зацікавленість у розмовах, показуйте, що ви не просто чуєте слова, а слухаєте їх.
• Намагайтеся чесно та ввічливо говорити про власні почуття та емоції.
• Не сприймайте власну доброту за слабкість, не бійтеся висловлювати вдячність своїм колегам.
• Пропонуйте свою допомогу.
• Налагоджуйте спілкування з іншими командами.
5. Поважайте кордони інших людей
Коли людина встановлює кордони (наприклад, обмеження на спілкування у позаробочий час) – це не свідчить про те, що вона відмовляється від співпраці. Це її спосіб зберегти баланс між роботою та особистим життям.
Проявляйте повагу до особистого простору та часу колег. Слухайте їхні побажання, уникайте втручання у справи, що не стосуються роботи, та дотримуйтеся професійної етики у спілкуванні.
Чітко формулюйте свої очікування чи запитання, а також будьте готові до відкритого діалогу, якщо виникають непорозуміння.
6. Не ігноруйте конфлікти, а вирішуйте їх
Якщо ви більше не хочете вчиняти, як токсичний колега в ІТ компанії, важливо навчитися конструктивно підходити до проблемних ситуацій.
Ви можете відчувати хвилювання перед важливою розмовою, але це нормально. Конфлікти трапляються у будь-яких командах.
Підбирайте правильні слова. Замість претензійного: “Ти завжди запізнюєшся на зустрічі”, спробуйте сказати: “Я почуваюся незручно, коли зустрічі не починаються вчасно, оскільки це впливає на нашу продуктивність”.
Дайте можливість вашому співрозмовнику висловити свій погляд. Ставте стільки запитань, скільки потрібно вам для того, аби зрозуміти позицію іншої сторони.
Шукайте спільні рішення, котрі можуть задовольнити усіх учасників конфлікту.
Токсичність у колективі — це серйозна проблема. Агресія, маніпуляції та інші види деструктивної поведінки негативно впливають на всю команду. Важливо вчасно помітити у собі ці прояви та якнайшвидше нейтралізувати їх.
Якщо ви хочете працювати у компанії, котра поважає кожного працівника, незалежно від його посади чи досвіду, та не толерує токсичні відносини — дивіться наші актуальні ІТ вакансії, або одразу заповнюйте цю форму.
Бажаємо успіхів та до зустрічі у Computools!