Професійна етика в IT: розуміння та приклади

Яке місце займає професійна етика в ІТ у роботі кожного розробника? Розповідаємо про те, хто визначає загальні етичні принципи та як спеціалісту сформувати власний кодекс.

Етичний кодекс компанії — це певна низка принципів, які допомагають приймати правильні рішення на робочому місці. У ньому можуть бути окреслені цінності та місія бізнесу, стандарти поведінки працівників тощо.

Це дозволяє встановити базові очікування щодо прийнятних дій співробітників та їхнього підходу до розв’язання етичних проблем. 

Найпопулярнішими прикладами таких правил є етичні кодекси юриста та медичного представника. Проте аналогічні стандарти існують й для інших професій, як-то фінансовий консультант, викладач, журналіст, а також ІТ-спеціаліст. 

У цій статті ми розкажемо, з чого складається кодекс ІТ-фахівця, чому він важливий. Адже той факт, що ви можете щось зробити, не означає, що ви повинні це робити.

Ось простий приклад:

Уявіть, що ви системний адміністратор у великій компанії з вільним доступом до усіх корпоративних програм. Керівник іншого відділу звертається до вас з проханням архівувати усі електронні листи та будь-яку активність одного зі своїх підлеглих.

Зазвичай, запити такого характеру ініціюються юридичним відділом через офіційне звернення. Ви вважаєте, що це прохання недоречне, адже воно суперечить стандартній процедурі та корпоративній культурі.

На усі уточнювальні питання ви отримуєте неоднозначні відповіді, що наводить вас на думку про можливу втрату роботи в ІТ-компанії, якщо ви й надалі будете наполягати на офіційному запиті.

Складна ситуація, чи не так? Як і будь-яка інша галузь, сфера інформаційних технологій має свій кодекс, який може допомогти у складних ситуаціях. Пропонуємо розглянути це питання детальніше.

Робота айтівців безпосередньо дотична до мільйонів людей по всьому світу (через сайти, застосунки, програмне забезпечення тощо), а отже, вивчення та дотримання етичних принципів має бути одним з ваших основних обовʼязків.

Визначення професійної етики в ІТ: що це та навіщо?

Врегулювати взаємовідносини між айтівцями та суспільством (як клієнтами, так колегами й звичайними користувачами) вперше спробували у США ще наприкінці 70-х років в Інституті інженерів з електротехніки та електроніки.

Ця міжнародна організація створила перший кодекс компʼютерної етики, який мав допомагати у питаннях, повʼязаних з компʼютерними злочинами, порушеннями права на таємницю особистого життя, пропагувати чесне та відповідальне ставлення ІТ-спеціалістів до своїх обовʼязків.

Зараз всі дотичні до сфери інформаційних технологій експерти можуть шукати етичні рекомендації на низці ресурсів:

Кодекс етики від Institute of Electrical and Electronics Engineers;

Кодекс етики та професійної поведінки від  Association for Computing Machinery;

Кодекс етики ІТ від SANS Institute.

Якщо ви ІТ-спеціаліст і не знайомі з жодним кодексом чи стандартами професійної поведінки, ми рекомендуємо це виправити.

Робота айтівців безпосередньо дотична до мільйонів людей по всьому світу (через сайти, застосунки, програмне забезпечення тощо), а отже, вивчення та дотримання етичних принципів має бути одним з ваших основних обовʼязків.

Про що варто памʼятати інженерам для формування власних принципів професійної етики в ІТ?

1. Питайте себе, чи можна використати ваше програмне забезпечення (ПЗ) не за призначенням

Немає сумнівів, що більшість розробників сумлінно створюють ПЗ. Але припускати, що ваш продукт будуть використовувати лише з позитивними намірами — надто оптимістичні міркування. 

Кожного разу, коли ви розпочинаєте новий проєкт, запитуйте себе “Як він може бути використаний не за призначенням?”.

Ваша відповідь може змінюватися з кожним прогресивним етапом розробки. Ставте собі це запитання кілька разів протягом усього процесу, та кожного разу, коли випускаєте оновлення. 

Коли Джек Дорсі розробляв Twitter та заклав у нього місію “дати кожному можливість миттєво ділитися власними ідеями та інформацією”, він навряд думав, що одного дня платформу будуть використовувати для поширення дезінформації під час подій світового масштабу. 

Щоб хоч якось компенсувати частину заподіяної шкоди, у 2022 році компанія запровадила антикризову політику щодо дезінформації та заборонила використовувати сервіс для маніпуляції суспільством. 

Як розробник, ви маєте переглядати технології, над якими працюєте та діяти на випередження можливого зловживання ними.

2. Візьміть на себе відповідальність за той продукт, який ви розробляєте

Якщо у вас зʼявилася чудова ідея, візьміть на себе відповідальність за успіхи та можливі невдачі. Кожен ІТ-фахівець має прагнути до чесності та підтримки чистої репутації як власної професії, так і компанії. 

Наприклад, варто уникати неправдивих тверджень щодо продукту та заяв, які можуть вводити в оману клієнтів, колег чи потенційних користувачів. Намагайтеся своєчасно виявляти, виправляти та повідомляти про помилки у програмному забезпеченні. 

3. Будьте чесні щодо своїх намірів

Якщо ви створюєте програмне забезпечення для збору даних про користувачів та “ховаєте” його у застосунок для обробки фотографій чи гру, а ваші справжні наміри полягають у продажу отриманої інформації маркетинговим агенціям — це порушення не тільки довіри, а й етичних норм щодо приватності та конфіденційності даних.

Використовуйте просту мову та будьте чесними щодо свого продукту. Якщо бачення, місія чи принципи ПЗ змінилися, повідомляйте про це усіх зацікавлених сторін.

4. Уникайте упередженого ставлення

Ідеалісти можуть часто захоплюватися своєю роботою в ІТ. Але не дозволяйте ентузіазму затьмарювати раціональне мислення.

Завжди обдумуйте, який внесок ви робите у розробку і якщо виникають сумніви щодо етичності власних дій, обирайте інший шлях, як би сильно не хотілося реалізувати проєкт.

5. Дійте, як відповідальний громадянин

Фахівці з розробки програмного забезпечення мають унікальну можливість створювати продукт, який може принести не тільки користь, а й завдати неусвідомленої шкоди.

Саме через ці етичні міркування ви маєте поставити роль відповідального громадянина на перше місце, а роль розробника — на друге. 

Дотримуватися професійної етики — це працювати лише над тим програмним забезпеченням, яке, на вашу думку, є безпечним, відповідає вимогам та може пройти необхідні тести. 

Реальні етичні виклики, з якими можуть зіштовхнутися ІТ-спеціалісти

6. Конфіденційність та захист даних

Стрімкий розвиток цифрових технологій приносить нам не тільки переваги, але й виклики. Розробники можуть зупинятися на роздоріжжі між створенням інноваційних програм і повагою до конфіденційності користувачів.

Особливо ця проблема актуальна в контексті додатків та сервісів, які залучають велику кількість особистої інформації. 

Неетичне використання даних може призвести до серйозних порушень приватності, а також вразливості перед шахраями, які можуть зловживати цією інформацією.

7. Право інтелектуальної власності

Дотримуватися професійної етики в ІТ необхідно й під час роботи з інтелектуальною власністю. Уявіть, що розробник працює над застосунком, який у майбутньому буде платним.

Він знаходить програму з відкритим вихідним кодом та розуміє, що цей код ідеально підходить та одразу розв’язує проблему, з якою команда так довго боролася. 

Чи варто використовувати цей код? Якщо так, то чи слід згадувати автора? 

Більшість програм з відкритим кодом розповсюджуються за підтримки Загальної публічної ліцензії (GLP).

Її головний принцип полягає у дозволі використання коду та ідеї розробки за умови створення власної програми з відкритим кодом та її вільного поширення серед користувачів. Використання на комерційних засадах буде порушенням умов цієї ліцензії.

8. Робота з неетичними запитами

Фахівці, що працюють у сфері інформаційних технологій, можуть отримувати запити від клієнтів чи керівників, які суперечать їхнім принципам, як-то:

• створення функціонала для збору персональної інформації без дозволу користувача;

• розробка продукту, який дискримінує певні групи людей;

• розробка ПЗ, що містить вразливості, для застосування кібератак у майбутньому;

• вимоги змінити чи приховати дані для фальсифікації результатів дослідження тощо.

У таких ситуаціях ви маєте збалансувати свої обовʼязки із загальними положеннями професійної етики в ІТ.

Ми у Computools дотримуємося принципів захисту конфіденційності даних клієнтів та користувачів, уникаємо використання програмного забезпечення у шкідливих цілях (порушення приватності, загроза безпеки тощо), підтримуємо застосування технологій, які позитивно впливають на суспільство.

Якщо ви маєте таку ж позицію, запрошуємо вас приєднатися до нашої команди!

Ви можете ознайомитися з актуальними вакансіями в ІТ-компанії або заповнити форму та очікувати на зворотний звʼязок від наших спеціалістів з відділу рекрутингу. 

Стеж за оновленнями! Підпишись зараз, щоб отримувати найсвіжіші новини прямо на твою поштову скриньку

Приєднуйся до Computools

заповни форму або напиши нам на пошту hr@computools.com і ми підберемо для тебе цікаву пропозицію

    Ім'я*

    Електронна пошта/телефон*

    Позиція*

    Резюме (в форматі: .doc, docx, .pdf або .rtf)*

    Надіслати резюме →

    Дізнавайся першим
    про актуальні
    вакансії та події
    Telegram →