75% працівників вважають, що менторська підтримка відкриває більше карʼєрних можливостей, ніж самостійний пошук шляхів для професійного розвитку.
Ментор може надати цінні поради, поділитися своїм досвідом, що значно полегшить процес досягнення поставлених цілей.
Якщо ви не знаєте, хто такий ментор, яка його роль у компанії та навіщо стажерам в ІТ потрібні наставники — ця стаття для вас.
На прикладі Computools ми розповімо, як можна сприяти розвитку навичок та створювати атмосферу, де кожен новачок відчуває підтримку й мотивацію.
Менторство в ІТ — що це таке?
Менторство — це відносини між двома людьми, у яких людина з більшим досвідом та знаннями у певній галузі може передати те, чому вона навчилася, менш досвідченому фахівцю.
Ментор — це не вчитель, не викладач. Він не ставить оцінок й не видає сертифікати. Це людина, яка має внутрішнє натхнення та бажання допомагати іншим.
На цю посаду не можливо призначити, бо наставник має сам до цього прийти та запропонувати свою ініціативу.
Чим менторство в ІТ відрізняється від коучингу?
Як ми писали вище, головна ідея менторства — передати власні знання, аби менті міг уникнути помилок. Тобто для успішної співпраці людина повинна мати мету, якої хоче досягти, а ментор — допомагає з інструментами.
До коуча може прийти людина, яка не має конкретної мети й коуч, за допомогою правильних запитань, допоможе її встановити, створити план дій та буде надавати необхідну мотивацію. Приймати рішення та знаходити відповіді — людина повинна самостійно.
Ще одна відмінність — це ступінь розуміння галузі. Знання ментора зосереджені на певній сфері, у якій він має досвід, адже йому потрібно надавати менті конкретику: порадити курс, який допоможе прокачати навичку, розповісти про особливості роботи в ІТ компанії у перші дні знайомства тощо.
Коуч може надавати підтримку у різних областях. Наприклад, допомогти клієнту розвинути лідерський потенціал або розібратися, чому ж кандидату відмовляють у більшості ІТ вакансій.
Як це — бути ментором у Computools?
Наставництво у Computools — це важлива частина робочого процесу.
У компанії існує кілька видів менторства: навчання нових співробітників чи стажерів, а також професійний розвиток для фахівців, які вже давно працюють.
Ментором у Computools може стати будь-який співробітник, котрий має достатньо досвіду та часу, щоб поділитися своїми знаннями — це може бути експерт у певній галузі, керівник або навіть директор департаменту.
Особливості менторства для нових працівників
У перші дні може відчуватися легка тривога, адже ви зіштовхуєтеся з новою компанією та незнайомими процесами.
Саме для цього кожен новий ІТ-спеціаліст, незалежно від свого рівня підготовки, отримує наставника, який допомагає йому адаптуватися до робочого середовища та познайомитися з внутрішньою структурою. Для такого менторства важливий не стільки досвід, скільки чуйність та вміння підтримувати.
Якщо ментор призначається стажеру, до його обовʼязків належить створення індивідуального плану розвитку. У процесі стажування проводяться регулярні зустрічі, щоб обговорити прогрес, надати зворотний зв’язок, скоригувати навчальний план відповідно до потреб молодого спеціаліста.
Після завершення навчання новий працівник чи стажер не завжди стає підлеглим ментора, якщо це не було попередньо узгоджено з керівництвом.
Це дозволяє нам гнучко розподіляти обовʼязки та підбирати команду, де фахівець зможе розкрити свої сильні сторони.
Особливості менторства для співробітників, що вже давно працюють у компанії
Якщо працівник бажає професійно розвиватися всередині компанії, функцію ментора може виконувати його безпосередній керівник.
У цьому разі ментор допоможе виявити навички, що потребують покращення та створить індивідуальний план розвитку, аби перед очима у працівника була дорожня карта, якою потрібно рухатися.
Керівник може проводити регулярні зустрічі 1 на 1, щоб давати зворотний звʼязок, обговорювати поставлені цілі та інструменти для їх досягнення.
Чому менторство в ІТ — це перевага для обох сторін?
Якщо подивитися на обов’язки ментора в ІТ, може скластися враження, що він витрачає значну частину свого часу на навчання та підтримку нових співробітників, замість того, щоб зосередитися на своїх основних задачах.
Проте насправді ця діяльність важлива для нього не менш ніж для менті.
Ось у чому допомагає процес менторства:
• Навчитися ділитися знаннями, розвивати комунікаційні навички та впевненість.
• Сформувати навколо себе оточення з сильних та зацікавлених у розвитку однодумців.
• Отримати менеджерський досвід, адже наставництво це певним чином проєкт.
• Навчитися давати зворотний зв’язок.
• Структурувати власний досвід і знання, практикуватися в організації інформації задля її легшого засвоєння.
• Зрозуміти свої сильні сторони та виділити для себе сфери, які потребують покращення.
• Здобути визнання на роботі в ІТ компанії, покращити свою репутацію серед колег і керівництва.
• Урізноманітнити свою діяльність, знаходити нові виклики та інтереси в межах однієї професії.
• Отримати додаткові заохочення з боку компанії, які можуть вплинути на карʼєрне зростання.
Якими навичками повинен володіти гарний ментор?
Не кожен ІТ-спеціаліст здатний ділитися своїми знаннями у зрозумілій та доступній формі. Експертиза, звісно, вкрай важлива. Без досвіду роботи та глибини знань у конкретних технологіях або методах, ментор не зможе повноцінно виконувати свої обовʼязки, але не менш важливим є вміння навчати інших.
Наставництво потребує терпіння. Ментор має адаптувати інформацію під рівень, на якому знаходиться людина. Якщо треба — пояснити складні концепції простими словами, використати приклади з реального життя.
Ментор очікує запитань та заохочує їх, оскільки знає, що зацікавленість зі сторони співрозмовника забезпечує глибше розуміння матеріалу.
Не менш важливо, щоб ментор вмів давати та отримувати зворотний звʼязок, адже це забезпечує ефективний навчальний процес.
Наставник не може якісно заглиблюватися у навчання, якщо не має інтересу до викликів, з якими зіштовхуються його учні. Але саме прояв зацікавленості та щире бажання допомагати дозволяють створити довіру між учасниками навчального процесу.
Як досягти успіху у співпраці з ментором?
1. Не соромтеся ставити питання ментору, ділитися труднощами, котрі виникають у процесі навчання, запитувати про його власний досвід.
Ініціюйте спілкування, якщо у вас виникають сумніви або якщо ви хочете обговорити певні теми.
2. Зрозумійте свої потреби та не бійтеся відкрито говорити про них. Ментор має знати ваші професійні цілі та інтереси, розуміти, у чому він буде вам корисним.
3. Дотримуйтеся своїх зобов’язань та памʼятайте, що окрім вашого наставництва, фахівець має основні обовʼязки. Цінуйте його час та зусилля.
4. Будьте готові не лише вчитися нового, але й сприймати різні думки, спокійно реагувати на пропозиції й конструктивну критику.
5. Ви можете розраховувати на поради та певний рівень підтримки від ментора, але не очікуйте, що він усе зробить за вас. Натомість ви отримаєте альтернативні погляди, зворотний зв’язок, корисні підказки та потрібні інструменти.
Якщо ви шукаєте роботу в ІТ компанії, яка розуміє цінність менторства та готова підтримувати ваш професійний розвиток, запрошуємо стати частиною Computools.
Ми впевнені, що наставництво допомагає побудувати успішну кар’єру, тому ми активно залучаємо досвідчених фахівців для навчання та підтримки нових співробітників.
Ми прагнемо створити атмосферу, де кожен має можливість отримати цінні знання та розвивати свої навички.
Приєднуйтеся до нас, дивіться актуальні ІТ вакансії та відправляйте CV, або одразу заповнюйте форму та очікуйте повідомлення від нашого рекрутера!