Лідерство як основа побудови ефективної IT команди

Розповідаємо про аспекти необхідні для реалізації ефективного лідерства в ІТ. Даємо поради та рекомендації спеціалістам, які хочуть не тільки отримати звання “менеджер”, а побудувати щирі відносини з командою та навчитися вести інших за собою.

Відомі персони, як от колишній премʼєр-міністр Великої Британії Вінстон Черчилль чи операційна директорка Facebook Шеріл Сендберг, визнають, що для досягнення довгострокових цілей гарні лідери повинні використовувати не лише власні можливості, а й силу інших людей, обʼєднаних в одну команду.

Вони повинні мати пристрасть до своєї справи, яка буде надихати й інших працівників, вміти визнавати свої помилки та вчитися на них, бути готовими змінювати курс через нові пріоритети. 

За словами професорки Harvard Business School Лінди Хілл, видатні лідери не народжуються з надлюдськими здібностями.

Було проведено багато наукової роботи для вивчення рис та якостей таких людей. Вони вчаться, адаптуються та зростають, роблять усе можливе для розвитку наполегливості та стійкості, щоб мотивувати та направляти інших. 

Варто нагадати про різницю між управлінням та лідерством. Отримати звання “менеджера” може будь-хто, але для того, щоб побудувати щирі відносини з членами команди та надихнути їх на продуктивну роботу, вам знадобиться справжнє прагнення. 

Усвідомлення того, що людям потрібен лідер, а компанії — керівник, й розуміння, що для цього необхідні різні навички, дасть вам можливість створити стійку та ефективну ІТ-команду, до якої захочуть долучитися інші фахівці. 

Лідерство в ІТ та його вплив на загальну атмосферу у команді

Лідер має можливість безпосередньо впливати на команду, яку він очолює. Його цінності є уособленням корпоративної культури.

Коли ви сприяєте гармонійному робочому середовищу, мотивуєте співробітників виконувати обовʼязки якісно — це призводить до залученості працівників, більшої продуктивності та покращення їх добробуту. 

Повсякденна взаємодія працівників з лідером глибоко впливає на їхній досвід, саме тому ви повинні так передавати культурні цінності, щоб навіть новенький Junior-фахівець відчував мету своєї роботи в ІТ-компанії. 

Погане керівництво вважається одним з головних рушіїв плинності кадрів. За словами Джеймса К. Хартера, доктора філософії та головного наукового співробітника Gallup з питань управління робочими місцями, керівники можуть вплинути на 75% причин звільнення працівників та змінити їх рішення.

Памʼятайте, що ваше управління ІТ командою може визначити як довго спеціалісти захочуть лишатися на своїх посадах.

Актуалізація технічних знань, здатність мотивувати та підтримувати команду, вміння розподіляти час та пріоритети, відкрита прозора комунікація, створення позитивної робочої атмосфери — усе це аспекти вдалої стратегії успішного лідерства в ІТ.

Як лідер може впливати на ефективність ІТ команди?

Лідерство відіграє суттєву роль в організації успішної роботи команди. Саме від дій та підходу керівника залежить, наскільки ефективно буде працювати команда.

Далі ми розглянемо головні аспекти, які допомагають досягати кращих результатів та розкажемо, що робить справжній лідер.

1. Зосереджується на меті

Згадайте лідерів, які лишили значний слід в історії. Їм вдалося кардинально вплинути на життя решти світу.

Одна з причин, через які Стіва Джобса та Білла Гейтса спіткав успіх — це їхня майстерність у визначенні цілей. Свої великі та сміливі ідеї вони змогли імплементувати у повсякденну роботу компаній. 

Справжній лідер завжди допомагає кожному члену команди побачити, як саме його діяльність впливає на досягнення загальної мети. 

Деякі керівники вважають, що знайомства з посадовими обовʼязками під час onboarding process (процедури адаптації нового співробітника у колективі) достатньо, щоб фахівець назавжди зрозумів свою роль.

Проте вони не враховують зростання команд та інші операційні зміни у компанії, які можуть впливати на зміну обовʼязків.

Якщо розподіл ролей у команді не чіткий — це може призвести до демотивації та конфлікту. У результаті, замість продуктивної зосередженої роботи, співробітники витрачають час на роздуми: над чим працювати, у якому напрямку рухатися та які завдання обирати.

Встановлення чітких очікувань щодо того, хто і що має робити у команді, дозволяє її членам зосередитися на пріоритетах та спільних цілях, які принесуть користь компанії.

2. Створює атмосферу відкритої комунікації

Створіть середовище, де заохочується відкрите чесне та відверте спілкування. Використовуйте зустрічі 1:1, як можливість вислухати думки ваших колег та поговорити про перешкоди на їхньому шляху.

Просіть (і слухайте!) зворотний звʼязок про якість їхньої роботи в ІТ-компанії. Не бійтеся самі ставити запитання. 

Найголовніше, переконайтеся, що усі члени вашої команди мають вільний шлях до діалогу з вами, якщо їм це знадобиться.

Під час обговорень створюйте можливості для тих, хто хоче висловити свою думку. Коли у компанії вводиться якась нова ініціатива, ви, як лідер, ймовірніше, презентуєте чіткий план для її реалізації.

Однак якщо ви хочете будувати ефективну команду, яка буде співпрацювати між собою, необхідно заохочувати колег робити свій внесок.

Коли співробітники будуть вкладати свої навички, знання та таланти у досягнення головної мети, вони будуть відчувати себе дотичними до великої справи.

3. Зміцнює довіру

Якщо ви проявляєте довіру та чесно розподіляєте відповідальність, справедливо та неупереджено ставитеся до кожного працівника, памʼятаєте про слова вдячності та сприяєте підтриманню доброзичливої атмосфери у колективі — ви формуєте команду, яка буде почуватися впевнено поряд з таким лідером. 

Коли співробітники відчувають підтримку свого керівника, вони здатні легше приймати складні рішення та йти на прораховані ризики, адже знають, що завжди можуть звернутися за допомогою. 

Ось кілька порад, як ваше лідерство може зміцнити довіру у команді:

Практикуйте активне слухання: під час зустрічей звертайте пильну увагу на кожного співробітника, показуйте, що їхні думки та ідеї — важливі.

Розʼяснюйте та направляйте: якщо ви бачите, що колега заплутався під час презентації ідеї, підтримайте його та допоможіть сформувати думки правильно.

Здійснюйте активну підтримку: пропонуйте допомогу, коли проєкти чи задачі не просуваються. Не чекайте, коли до вас звернуться за допомогою.

4. Має конкретний досвід у своїй сфері та постійно його покращує

Керівники мають володіти достатніми технічними знаннями у своїй галузі, завдяки чому завойовують повагу та довіру колег.

Якщо на вас покладена повна відповідальність за проєкт й ви маєте вплив на те, якими будуть результати, ви не можете мати поверхневе уявлення про нього.

Так, для лідерства у команді інженерів з розробки програмного забезпечення (ПЗ) вам, як мінімум, потрібні знання з розробки та впровадження надійних процесів, а також розуміння галузі тестування ПЗ.

Вам не обовʼязково ставати експертом (що часто неможливо через різноманітність інженерних технологій та рішень), але потрібне глибоке розуміння сфери, щоб ставити питання, визначати компетентність ваших співробітників та оцінювати результати, які вони вам надають.

5. Вміє правильно розставляти пріоритети

Ефективне управління ІТ-командою базується на оптимальному розподілі ресурсів.

Лідери відповідають не лише за те, щоб вести людей за собою, а й за ефективне керування власним часом. 

Ви повинні вміти розставляти пріоритети й навчити цього команду. Це допомагає швидко адаптуватися до мінливих обставин та динаміки сучасного світу. 

Існують різноманітні практичні дії, що допоможуть вашим колегам опанувати навичку визначення пріоритетів, а вам — побудувати ефективну ІТ-команду:

• вміння казати «ні» зобовʼязанням, які не відповідають вашим поточним пріоритетам;

• регулярний перегляд пріоритетів та їх зміна у разі необхідності;

• делегування;

• SMART-цілі;

• використання матриці Ейзенхауера.

Як ефективне лідерство в ІТ впливає на продуктивність всієї команди?

Стратегія керування має вирішальне значення як для загальної продуктивності команди, так і для досягнення успіхів при роботі над проєктами. 

Актуалізація технічних знань, здатність мотивувати та підтримувати команду, вміння розподіляти час та пріоритети, відкрита прозора комунікація, створення позитивної робочої атмосфери — усе це аспекти вдалої стратегії успішного лідерства в ІТ. 

У книзі “Командний підхід: створення високоефективної організації” автори Дуглас Сміт та Джон Катценбах дають практичні поради для тих, хто хоче будувати ефективну команду.

Ось кілька з них:

• формуйте команди за навичками та потенціалом, а не за особистостями;

• щоб допомогти членам команди згуртуватися, зосередьте їх увагу на кількох невідкладних задачах;

• встановіть норми поведінки;

• заохочуйте відкриті дискусії та загальне обговорення проблем;

• переконайтеся, що команда має час на спілкування не тільки з робочих питань.

Якщо ви розділяєте наш підхід до лідерства, ми запрошуємо вас стати частиною Computools.

Ви можете переглянути, які вакансії в ІТ-компанії наразі відкриті для Middle- та Senior-фахівців, або одразу заповнити форму, щоб наші рекрутери підібрали для вас релевантну пропозицію. 

Стеж за оновленнями! Підпишись зараз, щоб отримувати найсвіжіші новини прямо на твою поштову скриньку

Приєднуйся до Computools

заповни форму або напиши нам на пошту hr@computools.com і ми підберемо для тебе цікаву пропозицію

    Ім'я*

    Електронна пошта/телефон*

    Позиція*

    Резюме (в форматі: .doc, docx, .pdf або .rtf)*

    Надіслати резюме →

    Дізнавайся першим
    про актуальні
    вакансії та події
    Telegram →