Напевно кожен Junior-спеціаліст мріє здобути рівень Middle, а далі стати Senior-фахівцем. І от ви працюєте вже кілька років та добре знаєте свій стек. Ви продовжуєте отримувати позитивний зворотний звʼязок від колег, проте ваша робота в ІТ стає передбачуваною: задачі однакові, а викликів ще менше.
Ці моменти не завжди є ознакою вигорання, проте коли наступний карʼєрний крок здається розмитим, ви можете втратити мотивацію, яка була з вами на початку цього шляху. З глухими кутами в ІТ карʼєрі зіштовхуються багато фахівців, а виникають вони з різних причин: нестача нових проєктів, культура у компанії, яка не заохочує ініціативу, відсутність чітких критеріїв для переходу на інший рівень тощо.
Проте вихід з цього стану починається не з пошуку ІТ-вакансій, а з усвідомлення, що саме не дає вам здолати цю перешкоду.
У цій статті Computools розповідає, що потрібно, аби перейти з позиції Middle та вказати у LinkedIn бажане слово Senior? Чим принципово відрізняються ці позиції та чи завжди кількість років = певному рівню?
Чому орієнтація на час, а не на розвиток може стати одним з глухих кутів в ІТ?
Ще нещодавно карʼєра в ІТ виглядала просто: Junior/Middle/Senior, а далі — керівні посади. Кожен рівень визначався приблизно, за роками досвіду: Junior (1–2 роки), Middle (2–4 роки), Senior (5+ років).
Але у сьогоднішніх реаліях це не завжди працює, адже досвід у роках не гарантує набуття необхідних навичок. Фахівець може пропрацювати 8 років і залишитися на позиції Middle, так і не здобувши досвіду у вирішенні складних завдань або керуванні командою. А може, завдяки наполегливій праці та систематичній самоосвіті, за 4–5 років пройти шлях від Junior до керівника.
Додатково ситуацію ускладнює й те, що обовʼязки на однакових посадах у різних компаніях — нерівномірні. Так, спеціаліст, який в одній ІТ-компанії був на позиції Senior, за вимогами іншого роботодавця може претендувати тільки на Middle.
Але зазвичай розробник з прокачаними hard skills, лідерським потенціалом і здатністю швидко адаптуватися до змін може досягти результатів швидше, ніж хтось із більшим стажем, але без ініціативи.
Як зрозуміти, що ваша карʼєра в ІТ застрягла на рівні Middle?
Потрапити у глухий кут в ІТ карʼєрі простіше, ніж здається, особливо якщо на початку ви відмічали швидкий прогрес.
Для Junoir-спеціаліста щоденні обовʼязки і є навчанням: нові інструменти, задачі, документація. Та з часом ви можете помітити, що ваш темп розвитку в ІТ суттєво сповільнився.
Ось деякі фактори, котрі свідчать про те, що ви досягли певної стагнації у роботі:
1. Ваші щоденні задачі перестають бути цікавими, ви практично не розмірковуєте над ними, бо можете виконувати їх на автопілоті. Наприклад, якщо ви роками працюєте над одним продуктом без серйозних оновлень, то можете передбачити, які функції час від часу будуть у нього додавати.
2. Через це ваша робота в ІТ перетворюється на рутину. Ви починаєте працювати від завдання до завдання та ігнорувати можливості для розвитку. Позитивний зворотний зв’язок від колег вже не дає мотивації.
3. Ви маєте труднощі з вивченням чогось нового. Це відбувається не через складний або нецікавий матеріал. Можливо, ви просто не розумієте, як отримані знання вплинуть на вашу роботу й тому не бачите у цьому користі.
4. ІТ-компанія, у якій ви працюєте, наразі не має посад, напрямів або проєктів, де ви могли б здобути новий досвід.
Зазвичай, фахівці не вважають ці обставини критичними. Вони не викликають занепокоєння, бо, на перший погляд, здаються ознакою стабільності: ви досконало знаєте свої обовʼязки, не маєте необхідності навчатися нового, а свою роботу в ІТ виконуєте швидко та якісно.
Проте саме відсутність нових викликів — одна з причин глухих кутів в ІТ.
Що відрізняє Middle від Senior: набір навичок, які вам треба здобути
Middle-фахівець — це спеціаліст, який вміє розв’язувати свої проблеми самостійно. Але, якщо виникли труднощі, з якими він не може розібратися, йому на допомогу завжди прийдуть більш досвідчені члени команди.
Натомість Senior вже є самостійним фахівцем, який здатний від початку до кінця виконати задачу без сторонньої допомоги. Його інтерес до роботи не закінчується на основній спеціалізації, він також розуміється і на суміжних галузях, а його знань достатньо для того, щоб разом з відділом рекрутингу проводити співбесіди для кандидатів на ІТ-вакансії.
Починаючи з цього рівня, розробник може не лише самостійно працювати, а й вести проєкти. А головним показником його досвідченості будуть успішно запущені продукти, які розвʼязують певну задачу бізнесу та продовжують працювати.
Якщо ви хочете будувати карʼєру в ІТ, то окрім розвинених hard skills, потрібно проявляти максимальну ініціативність, мати навички менторства та комунікації, щоб бути хорошим наставником як для початківців, так і для своїх колег.
Задачі Senior-фахівця можуть варіюватися залежно від компанії та специфіки проєкту, але зокрема важливо:
• писати вимоги до технічного завдання і саме технічне завдання;
• розуміти архітектуру проєкту та брати участь у її розробці;
• самостійно приймати важливі рішення щодо проєкту;
• розуміти усю картину проєкту;
• брати на себе повний робочий процес від розробки до запуску;
• допомагати розробникам рівня Junior і Middle, робити code review;
• керувати командою розробників;
• брати відповідальність за своїх менш досвідчених колег по команді.
Як отримати підвищення в ІТ?
Як ми вже й казали, для того, щоб перейти з рівня Middle до Senior певних років досвіду може виявитися недостатньо.
Ось кілька навичок, на які варто орієнтуватися тим, хто хоче будувати карʼєру в ІТ:
1. Розвивайте helicopter-view, оскільки Senior-фахівець бачить проєкт повністю: розуміє, як функція вплине на продукт, як продукт вплине на користувача, і що у результаті отримає бізнес. Частіше ставте собі питання: “Чому ми це робимо? Чи є кращий спосіб?”.
2. Вчіться самостійно приймати рішення та не чекати схвалення або вказівки, це залишає вас на рівні Middle.
3. Менторство є одним з кроків вашого зростання, то ж знайдіть час, щоб навчати інших. Гарним фахівцем вважається не той, хто говорить професійною термінологією, а той, хто може простими словами пояснити складні речі.
4. Беріть відповідальність за весь результат, а не лише за частину своєї роботи. Senior завжди турбується, щоб проєкт вийшов вчасно і був якісним.
5. Не зупиняйтеся у навчанні. Ми завжди наголошуємо на тому, що варто цікавитися новими інструментами, підходами та трендами, адже тільки постійний розвиток може зробити з вас гарного спеціаліста.
6. Вчіться будувати комунікацію з різними людьми, а не тільки зі своєю командою. Вміння знайти спільну мову з колегами з інших відділів, не менш важливе, ніж порозумітися з клієнтом.
7. Проявляйте ініціативу, якщо бачите, що певний процес можна покращити. Проте памʼятайте й про відповідальність, яку ви будете нести за впровадження змін.
Певні складнощі у роботі не мають стати для вас перепонами, сприймайте ці ситуації, як час для змін.
У Computools ми даємо спеціалістам можливість зростати, брати участь у проєктах, що змінюють індустрії, та реалізовувати свої ідеї.
Якщо ви зацікавлені у карʼєрному зростанні, заповніть цю форму та приєднуйтеся до нашої команди!