Уявіть ситуацію: у вашої команди розпочалася зустріч з клієнтом, та оскільки не всі представники сторін встигли доєднатися, ви не можете розпочати обговорення робочих питань.
Мовчання затягується й кожна секунда очікування додає напруження, але раптом хтось заводить розмову про нещодавню премʼєру популярного фільму або про цікаву фахову подію, яка проходила минулими вихідними. Усі присутні миттєво підхоплюють тему й починають жваве обговорення.
Це і є small talk — неформальне спілкування на повсякденні теми, яке допомагає встановити контакт між людьми, створити дружню атмосферу та відкрити двері до нових можливостей, наприклад, до ІТ вакансії, якою ви зацікавилися.
Легкі розмови зазвичай не стосуються глибоких чи серйозних питань, у них обговорюють погоду, роботу, хобі, ситуативні новини або свій певний (не надто особистий) життєвий досвід.
У цій статті Computools розповість, як проводити ефективно small talk у будь-якій ситуації та пояснить, яких тем варто уникати.
Яку користь може принести вміння підтримувати small talk в ІТ?
Опанування мистецтва small talk допомагає встановити довірчі відносини з клієнтом чи знайти спільну мову з новими колегами, зменшує напругу перед серйозними перемовинами, може стати джерелом корисної інформації про співрозмовника.
Невимушені бесіди допомагають легше адаптуватися у новому середовищі, вони спрощують спілкування та роблять будь-яку взаємодію природною.
Зрештою, вміння вести small talk сприяє розвитку комунікативних навичок, що важливо як для особистого, так і для професійного зростання.
Коли доречний small talk в ІТ?
Ось кілька прикладів та ситуацій, коли невимушена коротка розмова буде своєчасною:
1. При знайомстві з новими колегами
Перший робочий день або знайомство з новою командою може викликати у вас легке хвилювання і це нормально. У таких ситуаціях легкі розмови допоможуть відчути себе комфортно.
Навіть проста бесіда про хобі чи улюблені фільми дозволить краще зрозуміти інтереси колег та знайти спільні точки дотику.
Відкриті до спілкування люди зазвичай викликають симпатію, то ж не варто втрачати шанс, який допоможе сформувати позитивний імідж. Спільні теми можуть стати запорукою міцних робочих відносин у майбутньому.
2. Перед початком перемовин
Якщо ви зустрічаєтеся з кимось вперше або ще не налагодили тісну взаємодію, кілька невимушених фраз можуть налаштувати на продуктивний діалог.
Обговорення нейтральних тем дозволяє краще пізнати людину як особистість, а не як представника конкретної компанії.
3. Під час кава-брейків на різноманітних заходах
Конференції, хакатони та мітапи — вдале середовище для знайомств й розширення професійної мережі контактів.
У цих ситуаціях small talk може стати першим кроком до нетворкінгу: коротка приємна розмова може розвиватися у напрямку професійних інтересів та посприяти потенційній співпраці чи партнерству.
Якщо ж захід був насичений виступами спікерів, то подібні бесіди у вільний час допоможуть зняти втому та налаштуватися перед наступною частиною.
Про що говорити, а які теми краще оминати?
Як і в будь-якій розмові, теми треба підбирати ситуативно. Раптове питання про улюблену книгу може збентежити вашого співрозмовника, та якщо він тримає якусь книгу у руках — це абсолютно доречна нагода поспілкуватися про літературу та смаки.
Ось кілька тем, про які можна говорити:
• Одна з консервативних, але завжди актуальних тем — це погода. Універсальний варіант, щоб завʼязати small talk в онлайні чи офлайні. Не всі хочуть розмовляти про особисті справи, а от незадоволення сильною зливою чи неочікуваним снігопадом можуть підтримати.
• Тема про подорожі чи відпочинок буде доречною, якщо ви знаєте, що людина тільки повернулася з відпустки, або ж ви самі плануєте поїздку й хочете поцікавитися думкою співрозмовника.
• Фільми, ігри, музика — ще один гарний та безпечний варіант для small talk в ІТ, адже він не торкається суперечливих та надто особистих питань. Це цікаво й зрозуміло більшості людей, оскільки майже кожен має улюбленого виконавця, фільм чи гру, а постійні релізи роблять тему актуальною завжди.
Розпочати розмову з цієї теми вам допоможе спостережливість, наліпки на ноутбуці, телефоні, планшеті тощо можуть розповісти багато цікавого про наші вподобання.
• Ситуативне обговорення подій, що трапилися у світі (за виключенням політики), не вимагає глибоких знань, але дозволяє проявити зацікавленість та обізнаність.
Ця тема дозволяє природно підтримати діалог, адже кожен може висловити власну думку чи поділитися досвідом.
• Обговорення роботи — нейтральна тема, яка допомагає знайти спільні професійні інтереси. Однак вона може виявитися нудною, якщо людина не налаштована на розмови по роботі за неформальних обставин.
Поширена small talk помилка — різкий перехід до особистих питань, особливо на початковому етапі спілкування, а також розмови на теми, що можуть поставити співрозмовника у незручне становище.
Фахівцям, що працюють у міжнародних компаніях, варто прочитати книгу Ерін Меєр “Культурна карта. Барʼєри міжкультурного спілкування в бізнесі”, щоб зрозуміти, як взаємодіють представники різних культур. Це допоможе вести small talk в ІТ легко й невимушено.
Щоб не спровокувати співрозмовника на негативні емоції, варто також уникати тем про:
1. Гроші
Оскільки фінансові питання часто повʼязані з різним рівнем доходів та витрат, така тема може викликати відчуття дискомфорту у вашого співрозмовника, а вас — зробити у його очах нетактовним.
Створення напруженої атмосфери — зовсім не та мета, якої ми прагнемо досягнути за допомогою small talk, чи не так?
2. Політику
Політичні погляди людей можуть кардинально відрізнятися, через що легка бесіда може перетворитися у гарячу суперечку.
Політичні дискусії занадто серйозні для випадкової розмови й навряд допоможуть створити дружню атмосферу.
3. Вік, стать та зовнішній вигляд
Вік та гендерна ідентичність — дуже особисті аспекти, які не завжди надто очевидні, невдале формулювання запитання по цій темі може виявитися нетактовним.
Розмова про зовнішність також ризикована тема, оскільки навіть щирий комплімент співрозмовник може сприйняти двозначно, а порівняння, які здаються вам влучними — можуть зачепити самооцінку.
4. Релігію
Питання про віру чи релігійні традиції (сюди ж можна віднести й привітання з релігійними святами) — можуть бути складними та дискусійними. Що для однієї людини — важлива частина життя, для іншої може не мати значення.
5. Здоровʼя
Не усі люди готові ділитися станом свого самопочуття. Якщо співрозмовник має певні проблеми, ваше питання може виявитися незручним, або ж навпаки спонукати до обговорення хвороб, що вже виходить за межі small talk та затягне вас у довгі подробиці.
Як ІТ-фахівцю прокачати комунікаційні навички?
Якщо розглядати small talk як soft skill, то його можна назвати навичкою, яка допомагає вам будувати соціальні звʼязки.
Це означає, що як і будь-яку навичку, вміння розпочинати та підтримувати невимушені розмови — можна прокачати.
Ось кілька рекомендацій, які допоможуть вам у цьому:
• Уникайте складних, особистих, гострих тем.
• Розпочинайте розмову з відкритих запитань, аби співрозмовнику було легше розкритися.
• Покажіть, що ви дійсно слухаєте: підтримуйте зоровий контакт, використовуйте зацікавлені жести, не перебивайте.
• Якщо вам складно одразу перейти до розмов всередині ІТ команди, практикуйтеся у звичному середовищі (з касиром у магазині, з курʼєром, бариста, сусідами тощо).
З часом, кожний з цих пунктів стане природною дією та не потребуватиме додаткового обмірковування. Спробуйте наступного разу сказати більше ніж “Як справи?” й ви побачите, як легко заводити нові знайомства.
А якщо ви вже зараз шукаєте нові можливості — дивіться наші актуальні ІТ вакансії, або заповнюйте форму та приєднуйтеся до Computools.