Не всі з ІТ-спеціалістів полюбляють бути у центрі уваги, брати участь в обговореннях та висловлювати свою думку, навіть коли з чимось не погоджуються. Є безліч приводів, через які ми відмовляємося ділитися власними пропозиціями на роботі в ІТ, особливо під час групових конференцій. Проте комунікабельність входить до ТОП-5 soft skills для розвитку кар’єри за версією LinkedIn.
І ось декілька вагомих причин, чому варто вчитись правильно доносити свою думку в ІТ компанії:
1. Це може допомогти отримати підвищення
Якщо Junior-спеціаліст бажає крокувати кар’єрними сходинками й стати Middle-спеціалістом, важливо вміти ділитися своїми думками. Чим більше ваших ідей компанія братиме у реалізацію, тим ціннішим працівником ви станете.
2. Будь-яка ідея має шанс стати успішною
Маєте ідеї, як поліпшити робочі процеси, скоротити витрати, підвищити продуктивність? Озвучуйте їх. Вони можуть призвести до успіху не тільки вас, але й команду і компанію загалом. Але пам’ятайте про коректність висловлювань.
3. Кожен голос – важливий
Постійно тримаючи думки при собі, ви дозволяєте іншим людям приймати рішення за вас. Щоб не думати, що вами маніпулюють – будьте активні, особливо якщо це стосується безпосередніх змін у ваших робочих процесах.
Тож як навчитись переконливо комунікувати, говорити так, щоб вас чули і при цьому не ображати інших? Ми підготували для вас кілька рекомендацій, які допоможуть в цьому.
Як тактовно донести свою думку в ІТ компанії?
1. Повага поперед усього
Розбіжність у поглядах не повинна бути сприйнята за неповагу. Люди мають право не погоджуватись один з одним, але це не означає, що повага також повинна зникнути. Той факт, що кілька спеціалістів у команді не можуть дійти згоди у певному питанні, не дає права принижувати чи ображати один одного. Це зовсім не професійно. Щоб досягнути консенсусу, спілкування з колегами повинно бути ефективним.
Перед тим, як висловити думку з приводу будь-якої ситуації, дайте собі відповідь на ці запитання:
• Наскільки чутливо людина ставиться до події, щодо якої ви хочете висловитися?
• Який мій рівень досвіду у цій області?
• Чи не запізно наразі говорити те, що я думаю?
• Чи не зміниться тон розмови на негативний через мій настрій?
• Які в мене мотиви? Чого я хочу досягнути висловлюванням своєї думки?
2. Говоріть не про людину, а про її дії
Зосередьтеся на предметі розмови, проблемі чи ситуації, а не на особистості. Не варто казати “Ти ледар”, краще змінити цю фразу на “Я бачу, що цього місяця ти став повільніше виконувати задачі”.
Для цього добре підходить техніка “Я-повідомлення”. Це достатньо “екологічний” метод, аби достукатись до колеги та не образити його.
Він складається з чотирьох кроків: почуття, факт, бажання, наслідки. Спочатку слід озвучити емоцію, яку викликають дії колеги, потім – що саме викликає цю емоцію. Далі – запропонувати план рішення й наслідки, які виникнуть після його запровадження.
Наприклад: “Я засмучуюсь, коли хтось з команди не відповідає у Slack під час робочого дня. Я хочу, щоб всі були уважними до повідомлень у робочих чатах, тоді ми встигнемо завершити проект вчасно”.
3. Менше негативу
Якщо Senior-спеціаліст хоче донести до колег чи керівництва своє незадоволення конкретним питанням, а не просто виплеснути гнів чи обурення, слід бути раціональним і холоднокровним. Діалог на емоціях швидко перетворюється на взаємні обвинувачення. Проговорюйте те, що вас не влаштовує – без претензій.
4. Не використовуйте пасивну агресію
Це непрямий вияв злості, коли людина замість прямого запитання “Через що ти запізнився сьогодні?”, починає підколювати “Що, знову автобус поїхав без тебе?”, “Ти що у ліфті застряг?”. Ці фрази звичайно дають зрозуміти, що ви роздратовані, але й свідчать про те, що вам не вистачає сміливості, аби прямо це сказати. Така комунікація з колегами є деструктивною не тільки для оточуючих, але й насамперед для вас.
5. Заглибтеся в середину себе
Розбіжності з оточуючими виникають досить часто? Подумайте, чи не занадто ви суворі у своїх принципах та переконаннях. Замість того, щоб доводити Junior-спеціалісту, що він неправий, спробуйте поставити себе на його місце.
Якщо вам це вдасться, то ви зрозумієте, що саме його досвід, спосіб життя та мислення стали причиною певного вчинку. Коли ви не впираєтесь, а намагаєтесь дивитись на ситуацію зі сторони, аби зрозуміти її, то робите ще один крок вперед до зміцнення відносин у команді.
5 гріхів у спілкуванні з колегами
Джуліан Трежер – спікер TED та автор курсу “Як говорити так, щоб люди слухали” виділяє п’ять негативних звичок людського спілкування, не викоренивши які, вам буде складно стати ввічливим та приємним співрозмовником.
• Плітки
Чи хочете ви бачити у своєму оточенні пліткарів? Здається, відповідь “ні” буде очевидною. Адже той, хто пліткує з нами, пліткує і про нас. Плітки здатні вмить зруйнувати довіру у колективі, яку ви могли будувати роками.
• Засудження
Якщо ви хочете навчитись тактовно доносити свою думку в ІТ компанії, не робіть це через засудження. “Ти не так робиш”, “Ти не правильно розмовляєш з клієнтом”, “Ти не знаєш своїх обов’язків” – мало кому сподобається чути такі фрази у свою адресу.
• Негатив та постійні скарги
Важко адекватно сприймати критику від людини, яка у всьому постійно бачить лише негатив. Так, робота в ІТ дійсно іноді буває складною, проте справжні професіонали намагаються долати труднощі і не концентруватись на поганих емоціях.
• Виправдовування
Люди, які постійно виправдовуються та перекладають відповідальність на інших, мають не дуже гарну репутацію у команді. Колегам може бути складно дослуховуватись до вашої думки, якщо ви у будь-якій ситуації просто “вмиваєте руки” від проблем.
• Перебільшення
Не варто бути Drama Queen або King та робити з якоїсь проблеми трагедію. Коли Senior-спеціаліст нападає на колег з фразами “Увесь проект іде шкереберть” через виявлення незначної помилки – це не дуже адекватна оцінка ситуації.
Сподіваємось, ці поради допоможуть вам навчитись тактовно та впевнено доносити свої думки в ІТ компанії.
До речі, хочемо нагадати, що ми у пошуках досвідчених Senior- та Middle-спеціалістів. Надсилайте своє резюме на hr@computools.com і ми зв’яжемось із вами, як тільки підберемо цікаву пропозицію.