Пабло Пікассо якось сказав: “Кожна дитина — митець. Проблема — залишитися ним, коли виростеш”.
Цитата криє у собі певну істину, адже кожен з нас має вроджену креативність, яка або розквітає, або згасає. Усе залежить від середовища, у якому зростає дитина.
Якщо говорити про загальне визначення, що таке креативність — це здатність генерувати нові оригінальні ідеї та рішення, які будуть приносити користь. Вона проявляється у різних формах, зокрема мистецтво, наука, бізнес та повсякденне життя.
Ця навичка формується при розвиненій уяві, інноваційному мисленні та здатності бачити звʼязки між, здавалося б, несумісними концепціями.
Креативність тісно повʼязана з самореалізацією, яку Абрагам Маслоу поставив на найвище місце в ієрархії потреб. Люди, які володіють цією навичкою на високому рівні, легко розкривають свій потенціал та досягають власних цілей.
У цій статті Computools розповідає, що таке креативність, як вона може покращити та спростити вашу роботу.
Розмірковуємо, для яких ІТ-вакансій це вміння буде корисним, а також даємо дієві поради для тих, хто хоче розвивати цю навичку.
Як проявляється креативність в ІТ?
Творчість та креативність в ІТ не тільки сприяють появі нових ідей. Зараз з цим вже легко конкурують AI-інструменти.
Креативному ІТ-фахівцю легше знаходити нестандартні рішення у складних ситуаціях, швидко реагувати на зміни, більш продуктивно співпрацювати з командою.
Американський психолог Джо Гілфорд виділив 6 параметрів креативності:
1. Здатність до виявлення та встановлення проблеми
Як це може проявлятися:
Креативний ІТ-спеціаліст помічає не лише явні проблеми, а й ті, що можуть бути приховані. Наприклад, ви отримали інформацію, що рейтинг вашого продукту на App Store чи Google Play знижується через певну функцію.
Замість того, щоб виправляти тільки її, ви можете запропонувати запустити опитування або аналіз поведінки користувачів, щоб зрозуміти, які труднощі вони мають із застосунком.
2. Здатність до генерування великої кількості ідей
Як це може проявлятися:
Це один з перших критеріїв креативності в ІТ, про який ми згадуємо, коли говоримо про людину з цією навичкою. У нашій уяві тісно вкоренився звʼязок “креативність=ідеї”.
Але, як ми й казали на початку статті — з генерацією нових ідей вже непогано порається штучний інтелект.
Конкурентоспроможними фахівцями стануть ті, хто навчиться ефективно взаємодіяти з AI-інструментами та використовувати їхні можливості для реалізації своїх цілей.
3. Гнучкість
Як це може проявлятися:
Спеціаліст, який опанував навичку креативності, може швидко пристосовуватися до нових умов та змінювати напрямок думок.
Якщо з реалізацією ідеї виникають труднощі, ви легко зможете запропонувати альтернативні підходи, з огляду на нові обставини.
4. Оригінальність
Як це може проявлятися:
Наш мозок любить ходити знайомими доріжками, тож коли ми виконуємо звичні задачі, він йде легким шляхом, адже це швидко.
Ви точно знаєте вислів “thinking out of box” – це про вміння мислити нестандартно, приймати несподівані рішення.
Тож спробуйте зруйнувати звичні рамки у своїй голові, коли наступного разу будете виконувати рутинну роботу в ІТ-компанії.
5. Здатність вдосконалити щось завдяки деталям
Як це може проявлятися:
Креативне мислення в ІТ допомагає покращувати продукти, що вже існують: додавати нові функції, змінювати дизайн для забезпечення кращого користувацького досвіду.
Людина, яка володіє цією навичкою, уважна до дрібниць. Їй цікаво, як можна змінити процес та зробити його більш ефективним. Що треба додати, аби продукт працював краще?
6. Вміння аналізувати, розвʼязувати проблеми
Як це може проявлятися:
Так, креативність в ІТ — це не тільки придумати логотип для нового застосунку.
Якщо фахівець володіє цією навичкою, то вона проявляється в різних сферах його життя, зокрема й у вирішенні конфліктів.
Щоб вийти зі складної ситуації, вам знадобиться:
• Helicopter View – здатність дивитися на проблему з найвищої точки, охоплюючи усі її аспекти.
• Вміння прогнозувати наслідки рішень.
• Використання нестандартних методів для аналізу.
В усьому цьому вам також допоможе креативність. Як бачимо, Гілфорд дав чітко зрозуміти її відмінність від творчості та важливість для спеціалістів різних галузей.
У яких сферах потрібні креативні ІТ-фахівці?
Креативність в ІТ як soft skills варто розвивати багатьом спеціалістам, зокрема:
• Інженери. Вона знадобиться для створення нових функцій та вдосконалення продуктів. Якщо звісно ви хочете, аби ваші розробки були конкурентоспроможними та привабливими для користувачів.
• Візуалізатори. Якщо ви працюєте в ігровій індустрії, ця навичка допоможе створювати ігри, які не лише розважають, а й викликають захоплення у гравців.
• Маркетологи. За допомогою креативу вони розробляють унікальні рекламні кампанії, котрі запамʼятовуються аудиторії.
• Фахівці, що працюють з AI-інструментами. Креативність допомагає знаходити нові способи застосування штучного інтелекту у різних програмах, рішеннях та галузях.
• Support-менеджери. Креативний підхід до вирішення запитів клієнтів може суттєво підвищити їхню задоволеність та лояльність до компанії.
• Дизайнери. Поєднання дизайну з потребами користувачів дозволяє створювати додатки, якими легко користуватися.
Як розвинути креативність в ІТ?
Якщо ви відчуваєте, що не належите до категорії людей, які мають нескінченне натхнення, у нас є хороші новини. Як і майже будь-яку навичку, креативність в ІТ — можна прокачувати та розвивати.
Ось кілька порад, які допоможуть вам у цьому:
1. Спробуйте щось нове
Для того, щоб навчити мозок новим нейронним звʼязкам вам потрібний новий досвід. Це може бути щось просте: інший маршрут додому чи на роботу, інші місця для проведення дозвілля, нова книга нетипового для вас жанру, незвичний вид спорту чи активності.
Рутиною може стати не тільки робота, а й улюблені справи, тож намагайтеся їх урізноманітнити.
2. Присвячуйте певний проміжок часу — тільки собі
Якщо вас наздоганяють дедлайни, ви можете відчувати напруження. Мозок, якому потрібно швидко реагувати на події, не здатний до генерації креативу. Що потрібно зробити?
Відключитися від усіх задач (як робочих, так і особистих). Одне з досліджень, що проводилося науковцями з університету Юти, виявило: 4 дні наодинці з природою — покращують результати тестів на креативність на 50%.
Звісно, це не говорить про те, що посеред проєкту вам потрібно зірватися та поїхати у гори. Але час на самоті без гаджетів та книг — точно принесе вам користь.
3. Використовуйте техніку SCAMPER
Ця одна з найпростіших технік для пошуку креативних рішень, яка несе ідею, що усе нове — це модифіковане старе.
Вона передбачає вільний потік думок, тобто вам не обовʼязково рухатися по черзі від першого до останнього принципу.
S (Substitute) – Що я можу замінити, аби зробити продукт іншим чи кращим?
C (Combine) – Чи можливо обʼєднати два етапи процесу? Що буде, якщо я обʼєднаю 2 продукти в 1?
A (Adopt) – Чи існують аналоги, на що це може бути схоже? Що ще можна зробити у цій ситуації? Які зараз існують інструменти, котрі допомогли б розв’язати цю проблему?
M (Modify) – Що, якщо я зміню форму, колір, розмір чи інші атрибути? Як ще можна розширити ідеї?
P (Put the another use) – Чи може цей продукт використовуватися по-іншому? Як можливо його перепрофілювати?
E (Eliminate) – Що станеться, якщо прибрати цей процес чи функцію? Чи можливо досягти запланованого результату без цього процесу?
R (Reverse) – Що станеться, якщо змінити порядок дій чи виконувати задачі у зворотному порядку?
Цю техніку для розвитку креативного мислення можна використовувати як наодинці, так і у команді.
Висновок
Креативність відкриває нові горизонти для спеціалістів у різних напрямках ІТ-сфери: від розробників до AI-фахівців, від Project-менеджерів до маркетологів, та стане важливим фактором у конкурентній боротьбі.
Це не просто навичка, а потужний інструмент, який допоможе досягати цілей у роботі в ІТ.
А ми нагадуємо, що Computools шукає креативних, активних та цілеспрямованих фахівців. Ви саме такий?
Приєднуйтеся до нашої команди: переглядайте актуальні ІТ-вакансії, або заповнюйте цю форму та очікуйте на повідомлення від рекрутера.