Етика користування робочим чатом в IT-компанії

Корисні поради для фахівців, як правильно писати у робочих чатах ІТ-компанії.

Майже 20 років тому українське суспільство почало опановувати навичку обміну текстовими повідомленнями. За цей час ми пройшли шлях від обмежених за символами смс до можливості писати цілі есе в одному листі. Ми вчилися коротко та змістовно формулювати власну думку, дізнавалися про популярний для соціальних мереж сленг, спілкувалися смайлами та абревіатурами, писали повідомлення у будь-який час доби. І врешті-решт дійшли до того, що онлайн-спілкування розділилося на два виміри: дружній-невимушений та робочий. 

Популярність корпоративних месенджерів виросла після оголошення пандемії COVID-19, коли кількість віддалених вакансій в ІТ та в інших сферах суттєво збільшилася. Масовий перехід компаній на дистанційний режим роботи призвів до зміни формату співпраці та запровадження нових процесів.

Зараз Slack, Telegram, Skype, Google Meet та Hangout Chat – звичні для багатьох, в тому числі й для ІТ-спеціалістів Computools, способи комунікації. Поява етикету обміну повідомленнями між колегами була неминуча, адже без дотримання певних правил, обговорення важливих питань швидко перетворяться в пересилання смішних картинок та “вкрай важливих” новин.

Помилки фахівців при спілкуванні в робочому чаті ІТ-компанії

1. Читати повідомлення й не відповідати на нього.

На відміну від електронної пошти, більшість месенджерів дозволяє бачити — прочитав співрозмовник ваше повідомлення, або ж ні. Коли ви відкриваєте чат і розумієте, що не зможете одразу дати відповідь, повідомте про це колегу по роботі в ІТ-компанії.  Напишіть щось на кшталт: “Бачу твоє запитання, відпишу через 1 годину”.

Ви можете бути зайняті іншими задачами, або ж на підготування відповіді вам знадобиться час — це нормально, ніхто не вимагає від вас миттєвої уваги та перемикання між справами. 

Для того, щоб не забути про цей діалог, поставте нагадування, або ж відмітьте останнє повідомлення, як “непрочитане”.

2. Писати в потоці думок по одному слову.

Під час спілкування з друзями ми найчастіше пишемо одночасно з думками, які у нас виникають: “Привіт”, “Як справи?”, “Що плануєш на вихідні?”. Тобто ми не структуруємо і не об’єднуємо ці речення в одне повідомлення. Якщо співрозмовник онлайн, то він, ймовірно, почне відповідати одразу після отримання першої частини.

До чого це може призвести під час діалогу в робочому чаті в ІТ-компанії? Можливо, до плутаниці, оскільки колега відправить відповідь до того, як отримає повну інформацію по задачі. 

Порада: намагайтеся вмістити все, що важливо в одне повідомлення. При цьому лишайте його коротким та змістовним.

3. Ігнорувати статус “Не турбувати”.

Коли людина ставить публічне сповіщення з таким контекстом, це може означати, що вона зайнята, знаходиться на важливій зустрічі, або просто погано себе почуває, тобто не налаштована до розмов в робочих чатах ІТ-компанії. Не всі месенджери мають різноманіття статусів, які дозволяють повідомляти про відпустку, перерву, хворобу, онлайн-meeting тощо. 

Уявіть, що ви бачите перед собою зачинені двері в офісі. Чи будете ви ламати замок, аби дізнатися, чим займається колега? Сподіваємося, що ні. Це ж правило стосується й етикету онлайн-спілкування. Якщо це не важливе і не термінове запитання, зачекайте доки співрозмовник змінить статус на нейтральний. Пам’ятайте про особистий простір колег у неробочий час, на вихідних та у відпустці.

4. Використовувати функцію “згадування” учасників чату без нагальної потреби.

Необхідності згадувати у повідомленні усіх колег з робочого чату в ІТ-компанії майже ніколи не буває. Проте, трапляються ситуації, коли виникає потреба звернути увагу ваших колег на терміновому важливому повідомленні або швидко організувати вашу команду. Також не варто згадувати колегу у загальній бесіді задля запитання, яке не стосується тематики чату та його можна вирішити в особистих повідомленнях. 

Користуйтеся цією функцією лише тоді, коли вам потрібно, щоб співрозмовник вчасно звернув увагу на ваше запитання. Постійне “тегання” колег для того, щоб поділитися думками про новий фільм або ж дуже цікавими новинами, сильно впливає на їх концентрацію та зосередженість на роботі. Є шанс, що така ваша поведінка згодом призведе до ігнорування зі сторони колективу.

Якщо ви ведете діалог лише з одним учасником чату, використовуйте для цього “гілку”, аби іншим вашим колегам не доводилось переглядати купу інформації, яка напряму їх не стосується.

5. Критикувати когось публічно.

Робота в ІТ сфері не може існувати без зворотного зв’язку. При обговоренні задач у загальних каналах ви, можливо, часто опиняєтеся в ситуації, коли потрібно дати свою оцінку. Радимо дотримуватися простого правила: хвалити — публічно, а критикувати — наодинці. 

Використовуйте особисті повідомлення, коли вважаєте доречним вказати колезі на його помилку. Не варто влаштовувати “привселюдну страту” та робити глядачами інших учасників чату.

6. Дзвонити по аудіо- чи відеозв’язку без попередження.

Безсумнівно, іноді “живе” спілкування виявляється значно кращим та більш результативним, ніж тривалий обмін текстовими повідомленнями. Тут грає роль і інтонація, і швидкість реакції співрозмовника й взагалі деякі питання краще пояснюються голосом, ніж текстом.

Та якщо ви раптово захотіли обговорити якісь робочі моменти в ІТ-компанії й вирішили подзвонити колезі без попередження, готуйтеся до того, що у 95% випадків ваш співрозмовник відхилить виклик. Чому?

• По-перше: це порушення особистого простору. Ваш колега може мати важливіші задачі, які потребують зосередженості. Несподіваний дзвінок може порушити його фокус і, як наслідок, вплинути на продуктивність.

• По-друге: співрозмовник може знаходитися у непідготовленому середовищі. Переваги дистанційної роботи в ІТ в тому, що спеціалісти можуть працювати майже будь-де, де є стабільний інтернет-зв’язок. Проте ці місця не завжди можуть бути тихими: наприклад, заклади харчування або ж коворкінги не дуже сприяють незапланованим робочим дзвінкам.

• По-третє: людина може знаходитися в іншому часовому поясі. Якщо ви вирішили подзвонити колезі, з яким мало знайомі, то можете створити певну незручність, якщо дзвінок відбудеться в його неробочий час, або взагалі вночі. Деякі працівники вимикають звук на усіх робочих чатах в ІТ до ранку, тож ваш виклик просто лишиться непоміченим.

Звичайно, таке спілкування може виявитися неефективним, оскільки ваш співрозмовник може не мати необхідної інформації або не бути готовим до обговорення певних питань. Тож рекомендуємо попереджувати колег про свої наміри та узгоджувати зручний для обох сторін час.

Члени команди Computools підтримують етику здорового спілкування і з повагою ставляться один до одного, адже впевнені що це — запорука успішної співпраці та високих результатів.

Якщо зараз ви знаходитеся у пошуках роботи в ІТ-компанії й відчуваєте, що наші цінності збігаються, відправляйте резюме на пошту: hr@computools.com та наші спеціалісти з відділу рекрутингу зв’яжуться із вами щойно підберуть відповідну пропозицію.

Стеж за оновленнями! Підпишись зараз, щоб отримувати найсвіжіші новини прямо на твою поштову скриньку

Приєднуйся до Computools

заповни форму або напиши нам на пошту hr@computools.com і ми підберемо для тебе цікаву пропозицію

    Ім'я*

    Електронна пошта/телефон*

    Позиція*

    Резюме (в форматі: .doc, docx, .pdf або .rtf)*

    Надіслати резюме →

    Дізнавайся першим
    про актуальні
    вакансії та події
    Telegram →