Особисті кордони на роботі в IT: 4 поради від Computools

Розповідаємо про те, що таке особисті кордони на роботі в IT. Розглядаємо фізичні, емоційні, соціальні та часові види кордонів, а також надаємо практичні поради, як ефективно комунікувати з колегами та захищати свій особистий простір.

Питання встановлення особистих кордонів на роботі стало всесвітньо актуальним тільки після початку пандемії Covid-19, коли багато працівників були вимушені перейти на дистанційну роботу та відчули важливість балансу між особистим життям та робочими обовʼязками. 

Водночас робота в ІТ майже завжди була поза географічними, часовими та культурними кордонами, адже завдяки технологіям фахівці з різних країн та континентів можуть співпрацювати у режимі реального часу та розробляти проєкти без необхідності фізичної присутності. 

Це створює унікальні можливості для розвитку, дозволяє спеціалістам відгукуватися на різноманітні ІТ вакансії (без огляду на географічне положення компаній), будувати для себе гнучкий графік, що дуже важливо у сучасному світі. 

Проте, така свобода дій вимагає чіткого встановлення особистих кордонів на роботі в ІТ, оскільки без них ви можете зіштовхнутися з емоційним вигоранням

Через те, що люди майже завжди знаходяться зі смартфоном у руках та мають безлімітний мобільний інтернет, створюється хибне уявлення, що співробітники чи колеги завжди готові відповісти на робочі повідомлення та можуть долучитися до обговорень у будь-який момент. 

У цій статті Computools пропонує порозмірковувати над питанням особистих кордонів: що це таке, які існують види особистих кордонів та як зрозуміти, що їх порушують. 

Пам’ятайте, що встановлення особистих кордонів на роботі в ІТ — це не егоїзм, а необхідність, яка збереже ваше психічне здоров’я та допоможе у професійному розвитку.

Що таке особисті кордони на роботі в ІТ?

Якщо пояснювати простими словами, що таке особисті кордони, то це тонка межа того, що ми дозволяємо або не дозволяємо робити іншим людям стосовно себе.

Ці кордони можуть бути фізичними, емоційними, соціальними тощо. Вони допомагають нам захистити свою ідентичність, почуття та особистий простір.

Види особистих кордонів

Фізичні кордони визначають особистий простір й межу фізичного контакту, що є важливим для забезпечення комфорту та безпеки у спілкуванні. Ці кордони можуть змінюватися залежно від культурних норм, індивідуальних уподобань та контексту взаємодії. 

Вони допомагають уникати ситуацій, котрі можуть викликати дискомфорт або відчуття загрози, дозволяють людям почувати себе вільно й захищено.

Наприклад, якщо ви працюєте у коворкінгу й хтось нахиляється до вашого монітора або бере ваші особисті речі без дозволу — це порушення фізичних кордонів. 

Емоційні кордони захищають право на власні почуття та емоції, дозволяють уникати маніпуляцій з боку інших. Вони визначають, якою кількістю емоцій ви готові ділитися з оточенням, чи дозволяєте іншим впливати на ваш емоційний стан. 

Ці кордони допомагають підтримувати психологічний комфорт, зберігати емоційну стабільність та уникати взаємодії з токсичними людьми. 

Наприклад, якщо ви ділитеся зі своїм керівником переживаннями щодо надмірного навантаження на проєкті, а він відповідає: “Інші справляються без проблем” – це знецінення ваших емоцій.

Соціальні кордони окреслюють з ким та як ви взаємодієте, а також визначають рівень довіри до оточення. Завдяки соціальним кордонам на роботі в ІТ компанії, ви можете контролювати, з ким ви хочете будувати відносини, а з ким — ні.

Наприклад, ви маєте право відмовитися від участі в неформальних зустрічах або заходах, якщо вони не відповідають вашим інтересам або викликають дискомфорт. 

Часові кордони дозволяють визначити, коли ви виконуєте робочі завдання та взаємодієте з колегами, а коли — займаєтеся особистими справами. Встановлення чітких часових меж допомагає уникнути перевантаження, зберегти баланс між роботою та особистим життям.

Наприклад, якщо ваш робочий день триває з 10:00 до 19:00, ви можете повідомити колегам: “Я закінчую роботу о 19:00, тому не перевіряю електронну пошту після цього часу. Якщо є щось дуже термінове, пишіть у месенджери або дзвоніть.”

Це допоможе уникнути ситуацій, коли вас просять виконати завдання, котре може почекати наступного дня.

(Цей приклад доречний для тих, хто хоче зменшити кількість понаднормової роботи й не буде актуальним для фахівців, у яких є домовленість щодо overtime або для тих, чий дохід залежить від кількості відпрацьованих годин).

Нездорові особисті кордони можуть призвести до перевтоми, стресу та депресії. Результати одного з останніх досліджень продемонстрували, що вигорання відчувають 42% працівників.

Як встановити особисті кордони на роботі в ІТ та не поставити під загрозу власну карʼєру?

Перед тим, як встановлювати кордони, визначте свої цінності та пріоритети. Запитайте себе, чи вони змінилися з часом. 

Наприклад, ви починали працювати без дітей, а тепер вони зʼявилися, або, можливо, ви тепер доглядаєте за літнім батьком чи матірʼю. Можливо, у вас погіршився стан здоровʼя й тепер потрібно змінювати графік. Прикладів може бути багато.

Зміни у житті будуть впливати на вашу роботу, адже на ній ви проводите мінімум 1/3 частину доби, тож й у цій сфері ви маєте почувати себе комфортно. 

Ось декілька порад, які покращать ваше життя:

1. Використовуйте “часові мітки” у повідомленнях й просіть колег робити так само.

Ви можете отримувати безліч повідомлень з проханнями допомогти, або щось подивитися, або прокоментувати задачу тощо. Проте це не означає, що ваш колега буде використовувати інформацію, котру отримав від вас, одразу. Ймовірніше, це потрібно йому “наперед”. 

Для того, щоб не кидати важливі завдання заради менш важливих, можна використовувати “часові мітки”.

Наприклад, відчуйте різницю між “Зміни цей дизайн на такий” та “Зміни цей дизайн на такий до обіду завтрашнього дня”

У першому варіанті потрібно буде виконувати цю задачу одразу, або, якщо такої можливості немає — ставити додаткові запитання, щоб дізнатися дедлайн.

Це відриває від роботи обох співрозмовників. Друге ж повідомлення дозволяє одразу спланувати власне навантаження.

2. Відзначайте у календарі, Slack або інших програмах години, коли вас не варто турбувати.

Коли ви ставите статус “Не турбувати”, “На зустрічі” чи “У дорозі”, ваші колеги розуміють, що ви не зможете негайно відповісти на їхні повідомлення. 

Важливо обговорювати ці кордони зі своїми колегами, пояснювати, чому вам потрібен цей час.

Наприклад, ви можете надіслати повідомлення команді у загальний чат: “Я працюю над (вкажіть задачу) й буду недоступний з 14:00 до 16:00. Якщо у вас є питання, будь ласка, звертайтеся до мене до або після цього часу.” 

Так ви не лише захищаєте свій час, але й допомагаєте колегам планувати свою роботу.

3. Тренуйтеся говорити «Ні».

Якщо вам некомфортно сказати «Ні», це нормально. Іноді для цього потрібна лише практика. Але важливо пам’ятати, що ваше право відмовитися є частиною встановлення особистих кордонів. 

Ось лише кілька прикладів, як сказати «Ні» на роботі в ІТ:

“Я хочу приєднатися до корпоративного свята, але цих вихідних у мене вже є плани, які я не можу змінити.”

“На жаль, у ці дні я активно працюю над проєктом. Чи не могли б ви надіслати мені кілька альтернативних проміжків часу, щоб запланувати зустріч?”

“Дякую, що вважаєте мене кращим у цій справі, але мій керівник попросив мене поставити у пріоритет два інших проєкти, та поки що не братися за щось нове”. 

4. Позначте кордони у спілкуванні з колегами.

Чітко визначте теми або питання, які вам некомфортно обговорювати з колегами. Кожен з нас має право на особисте життя й не зобов’язаний ділитися інформацією про сімейний стан, наявність дітей, фінансовий дохід та розповідати подробиці новорічного відпочинку.

Чітке формулювання на кшталт “Це особисте питання, я не хочу обговорювати його” допоможе встановити особисті кордони.

Будьте готові, що деякі колеги можуть спробувати продовжити розмову або навіть образитися на вашу відмову.

У таких випадках варто залишатися спокійним й ввічливим та підкреслити свою позицію словами: “Я розумію твою цікавість, але пропоную зосередитися на роботі.”

Це може надихнути інших членів команди робити те ж саме, що згодом призведе до покращення загальної атмосфери у колективі.

Не бійтеся спілкуватися про свої кордони з колегами та керівництвом. Відкритий діалог з більшою ймовірністю призведе до порозуміння у команді. 

Пам’ятайте, що встановлення особистих кордонів на роботі в ІТ — це не егоїзм, а необхідність, яка збереже ваше психічне здоров’я та допоможе у професійному розвитку.

Якщо ви поділяєте наші цінності та розумієте, що здорові особисті кордони сприяють не лише особистому добробуту, але й загальному успіху команди, запрошуємо приєднатися до Computools.

Переглядайте актуальні ІТ вакансії або одразу заповнюйте форму та відправляйте CV.  


Стеж за оновленнями! Підпишись зараз, щоб отримувати найсвіжіші новини прямо на твою поштову скриньку

Приєднуйся до Computools

заповни форму або напиши нам на пошту hr@computools.com і ми підберемо для тебе цікаву пропозицію

    Ім'я*

    Електронна пошта/телефон*

    Позиція*

    Резюме (в форматі: .doc, docx, .pdf або .rtf)*

    Надіслати резюме →

    Дізнавайся першим
    про актуальні
    вакансії та події
    Telegram →