Коли ми думаємо про вплив і впливовість в ІТ-компанії, зазвичай, уявляємо когось із владою чи повноваженнями приймати рішення. Але справжнє лідерство не завжди залежить від посади. І це підтверджується актуальними ІТ-вакансіями, де здатність взаємодіяти з командою важлива для будь-якого потенційного кандидата.
Спробуйте уявити собі ситуацію, ви заходите до кімнати, де ваші ідеї чують, пропозиції цінують, а повага до вас виникла не завдяки статусу, а завдяки знанням та досвіду. Ось це і є лідерство без менеджерської ролі.
У цій статті ми розкажемо, чому для впровадження змін у команді не обовʼязково займати керівну посаду, і як ваш вплив може допомагати приймати рішення й надихати колег.
Як мати вплив і впливовість в ІТ-компанії без керівної посади?
Команди розробників у ІТ-компаніях зазвичай мультидисциплінарні, тобто кожен відповідає за свою частину продукту.
Наприклад, якщо у своїй команді ви займаєтеся тестуванням, ви маєте експертизу у цій сфері. Це означає, що колеги довіряють вашій думці стосовно цього процесу. Тобто у вас вже є неформальний вплив у команді розробників.
Так ми підходимо до важливої думки, що фахівець може впливати на інших не тільки тому, що займає керівну посаду, а ще й тому, що має сильну експертизу та бере відповідальність за свою сферу роботи. У світовій практиці така позиція має назву Individual Contributor (IC).
IC – це повноцінна траєкторія професійного розвитку в ІТ-компанії, коли завдяки своєму досвіду та ініціативності ви створюєте цінність у команді. Офіційно ви можете не мати жодного підлеглого, але при обговоренні важливих питань стосовно продукту, вашу думку будуть враховувати всі члени команди.
Виникає логічне питання: якщо вплив не привʼязаний до посади, то як його напрацювати? Як стати тією людиною, до кого звертаються за порадою?
Поради та рекомендації для розвитку лідерства та впливовості серед IT-спеціалістів
Насамперед вплив допомагає змінювати поведінку чи мислення іншої людини. Важливо розуміти, що саме вам потрібно робити для цього.
І ось кілька порад:
1. Допомагайте своїм колегам
Допомога — один з найочевидніших внесків, який ви можете зробити у власну команду. Діліться знаннями в тих сферах, де ви сильні, і дайте колегам вирішувати, наскільки цінна ця інформація для їхньої роботи.
Не ігноруйте прохання колег про допомогу. Наприклад, якщо вас просять зробити code review або переглянути документацію, приділіть цьому час. Якщо бачите можливість покращити процес, висловлюйте свої думки конструктивно.
Пояснюйте свої пропозиції детально, а не коротко й абстрактно. Ставте запитання, які допомагають колезі побачити інший підхід.
Не варто допомагати лише тоді, коли це вигідно або помітно. Такий підхід може створювати враження, що ви маніпулюєте.
2. Вивчайте бізнес, продукт чи процес та розумійте власний внесок у нього
Кожен продукт має свою мету і ваша робота має вплив на результат. Проте дуже часто фахівці виконують задачі та не замислюються, навіщо вони потрібні.
Люди, які впливають на рішення розвивають helicoper view, тобто розуміють не лише як виконати конкретну задачу, а й те, як вона впливає на продукт та бізнес-цілі. Неможливо розробляти якісні продукти й тим паче досягти неформального лідерства в ІТ-компанії без розуміння кінцевої мети.
Як розвивати таке розуміння:
• Питайте себе: для чого робиться ця частина роботи, що від цього зміниться?
• Обговорюйте з безпосереднім керівником, яке місце ваші задачі займають у загальній стратегії.
• Слідкуйте за реальною роботою продукту, це можуть бути відгуки користувачів, або інші метрики, що продемонструють реальний стан справ.
3. Будьте наставником
Станьте наставником для колег у вашій чи суміжній команді, або проявіть ініціативу щодо менторства нових співробітників. Коли ви ділитеся знаннями та допомагаєте уникати помилок, ви показуєте свою експертизу й формуєте певний ступінь довіри. Колеги починають враховувати вашу думку при прийнятті рішень навіть попри те, що ви не керівник.
Окрім того, що наставництво посилює ваш авторитет у компанії, воно ще й дозволяє краще зрозуміти продукт, над яким працює команда, а також сприяє розвитку комунікативних навичок.
4. Розширюйте коло контактів у компанії
Знайомство з колегами з інших команд дає змогу обмінюватися знаннями та ідеями. Короткі розмови, неформальні зустрічі за кавою, підтримка колег під час їхніх презентацій, командні ігри чи волонтерські активності допомагають будувати стосунки й зміцнювати ваш авторитет.
Корисні кроки:
• Якщо хтось із колег виступає із доповіддю на конференції, відвідайте зустріч та підтримайте його.
• Періодично цікавтеся, над чим працюють інші команди, адже це допоможе знайти нові точки перетину, які можуть призвести до співпраці чи обміну досвідом.
5. Будьте надійними та відповідальними
Вплив і впливовість в ІТ-компанії здобувається поступово, а ваша надійність та відповідальність — це те, завдяки чому ви можете її здобути.
Коли ви пообіцяли щось зробити, виконуйте. Дотримуйтеся термінів і узгоджених очікувань. Надійність та відданість роботі показують колегам, що вашу думку можна враховувати у важливих рішеннях.
Натомість якщо члени команди звикли, що ви змінюєте рішення без причин або ж не виконуєте обіцянки, вони не будуть радитися з вами, а можливо й матимуть сумніви щодо ваших пропозицій.
Коли люди відчувають, що ви щирі у намірах та відкриті до співпраці, довіра зростає природно. І саме тоді ваша думка стає важливою для команди, навіть без офіційної керівної ролі.
Ми цінуємо фахівців, котрі досягають впливовості в ІТ-команді не тиском, а професійністю та партнерським підходом. Якщо вам близькі ці принципи, будемо раді познайомитися з вами ближче та запросити долучитися до нашої команди.
Дивіться актуальні ІТ-вакансії Computools або заповнюйте форму, щоб рекрутери підібрали релевантні для вашого досвіду пропозиції.

