Трапляються випадки, коли ви отримуєте від колеги чи керівника прохання виконати певну роботу, проте не можете це зробити. Для багатьох ІТ фахівців, особливо тих, хто нещодавно працює на новому місці й хоче затвердити себе, як відповідального працівника, взяти для себе додаткове навантаження – буденна справа. Деякі переймаються, що розчарують керівництво або таким чином підведуть членів команди, хтось боїться, що клієнт, почувши “ні”, попросить заміни на більш “працездатного” колегу, а дехто не хоче здатися грубим та лінивим. У кожного спеціаліста є свої причини брати додаткові обов’язки завжди казати “так”.
У цій публікації ми хочемо обговорити, чому важливо вчитись казати “ні”, як це робити ввічливо та в яких ситуаціях слід це застосовувати.
Чому важливо вміти відмовитись від додаткової роботи в ІТ?
• Це значно знижує вашу продуктивність. Коли ви одночасно виконуєте безліч справ, вам може здатись, що ви профі з багатозадачності, проте ефективність вашої роботи зменшується. На цю тему ми вже маємо публікацію, в якій розповіли про основні засади тайм-менеджменту в ІТ.
• Якщо ви не перестанете відмовлятись від додаткової роботи і будете перенавантажувати себе, це може призвести до вигорання. Порушуючи свій звичний робочий режим екстреними задачами, ви можете перевтомитися, а ваше ставлення до керівника та роботи – погіршиться.
• Якщо не можете вчасно сказати “ні”, то ризикуєте отримати статус поганого командного гравця. Чи часто ви погоджуєтесь на додаткове навантаження, розуміючи, що не зробите це завдання якісно через брак часу? Коли ви намагаєтесь втиснути у щільний графік ще одну задачу, то можете погіршити собі репутацію серед колег, якщо не виконаєте її так, як слід.
• Завжди кажучи “так”, ви можете скласти враження безвідмовного працівника, якому можна доручити усі рутинні завдання в ІТ компанії.
Middle чи Senior-спеціаліст ніколи не повинен відчувати провину за те, що відмовляється від певної роботи в ІТ компанії через перевтому. Кажучи “ні” ви не показуєте колегам чи керівнику свою байдужість, а лише даєте зрозуміти, що не можете взяти на себе ще більше відповідальності в цей момент.
Як ввічливо відмовитись від додаткової роботи?
1. Оцініть запит
Перед тим, як прийняти рішення про відмову, попросіть більше інформації про нову задачу чи проект. Запитайте про терміни, важливість та ваші безпосередні обов’язки, дізнайтесь у чому саме полягатиме ваша робота. Заглибившись у додатковий контекст, ви зможете вирішити, чи під силу вам це завдання прямо зараз. Оцінюючи свої можливості, ви демонструєте людині, яка вас про це прохає, що справді хочете допомогти, а не принципово відмовляєте. Крім того, нові обов’язки можуть дійсно принести вам якусь користь, то ж ви зможете звільнити місце для них, передивившись своє навантаження. Не кажіть “ні”, поки не впевнені, що це справді вам не потрібно.
2. Знайте свої пріоритети та озвучуйте їх
Відслідковування ваших пріоритетів допоможе зрозуміти, чи можете ви взяти додаткову роботу в ІТ. Якщо ви бачите, що наразі у вас кілька важливих задач і узгодження ще однієї призведе до перенавантаження, відмовляйтеся. Ви повинні мати чітке розуміння, які з ваших щоденних справ приносять більшу користь компанії та команді. Вагома причина для відмови не є виправдовуванням. Це допомагає іншій людині поглянути на ситуацію з вашого боку і не думати, що ви не хочете щось виконувати через відсутність бажання чи лінь.
3. Лишайтесь прямолінійними та щирими
Ваше навантаження на проекті не дозволяє взяти менторство над Junior-спеціалістом? Скажіть це прямо замість того, щоб приводити дивні та незрозумілі причини. Найкращий спосіб не погіршувати відносини в команді – це чітко та відверто висловлювати свої думки. Така поведінка лише вітається у компаніях зі здоровою атмосферою.
4. Запропонуйте рішення чи альтернативу
Сказати “ні” не означає відмовити усьому проекту повністю. Ви не маєте можливості зробити це сьогодні або завтра, чи кількість обов’язків надмірна для вас та ви все одно хотіли б брати участь у новому завданні? Скажіть про це. Обговорення подібних альтернатив допоможе не тільки вам, а й тим, хто просив вашої допомоги. Гнучкість – надважлива навичка в ІТ сфері: замість того, щоб відсторонити від себе колегу відмовою, запропонуйте допомогти йому пізніше, коли знайдете час. До речі, про необхідні soft та hard skills у сфері інформаційних технологій ми вже писали в одній із публікацій на нашому сайті.
5. Отримайте довіру керівництва та команди
Якщо ви постійно будете погоджуватись та брати додаткову роботу в ІТ компанії, то ваші колеги звичайно будуть розуміти, що завжди можуть розраховувати на вашу допомогу. Проте чи не краще, якщо вони будуть знати, що ви за будь-яких обставин демонструєте роботу найвищої якості? Така практика зробить вас дійсно цінним працівником. Якщо ви маєте забагато справ, якість вашої роботи неодмінно постраждає. Навряд ви прагнете зниження продуктивності та недбалих результатів. Саме тому іноді ІТ-фахівець мусить відмовити, аби це принесло користь у майбутньому.
Коли Senior чи Middle-спеціалісту не варто казати “ні”?
Час від часу у компаніях можуть траплятись ситуації коли задачі необхідно вирішувати “вже вчора”. Це не регулярна практика, але вона буває.
То ж є кілька ситуацій, коли задля допомоги команді варто погодитись на додаткову роботу:
• Якщо ваша компанія переживає часи надшвидкого зростання, ви можете взяти на себе більше обов’язків, щоб допомогти розподілити раптове навантаження. Зазвичай, ситуація стабілізується після розширення штату, але на це теж потрібен певний час.
• Нова задача має вищий пріоритет перед вашою іншою роботою в ІТ. Якщо керівник готовий передивитись терміни ваших поточних завдань і дає вам вдосталь часу – не поспішайте відмовлятись від нової відповідальності.
• Особливі ситуації: наприклад ваша команда вирішила брати участь у хакатоні, організувати вебінар чи онлайн-навчання, ви можете взяти на себе частину обов’язків.
• Ця задача позитивно впливає на вашу кар’єру чи відкриває нові можливості. Не відмовляйтесь від справ, які можуть принести вам користь. Спробуйте передивитись ваше навантаження.
Знати, коли сказати “ні”, а коли погодитись – дійсно важлива навичка для роботи у команді. Ми у Computools намагаємось підтримувати адекватне робоче навантаження і завжди йдемо на зустріч співробітникам та за необхідності разом передивляємось робочі обов’язки аби дійти компромісу.
До речі, якщо ви хочете стати частиною нашої команди та розвивати ІТ сферу разом, пишіть на hr@computools.com і ми обов’язково підберемо для вас цікаву пропозицію.