Що таке Soft та Hard Skills: які якості важливі для ІТ-фахівця

Найважливіші Soft та Hard Skills, які повинен мати ІТ-спеціаліст.

Професіоналізм фахівця (не тільки в ІТ-сфері) вимірюється як технічними (Hard), так і особистими, м’якими (Soft) навичками. Soft та Hard Skills залежні від розвитку суспільства, тому час від часу змінюються. Та ідеальний портрет кандидата в кожній компанії складається тільки із симбіозу цих якостей. Класний UI/UX спеціаліст, який не полюбляє мітинги із клієнтами, вочевидь, не стане частиною команди, в якій заведене особисте спілкування із замовниками. Але буде успішно співпрацювати з іншою, в якій цей обов’язок бере на себе Project Manager. Тобто, працівник, якоюсь мірою, повинен бути наділений такими м’якими навичками, які легко інтегрують його у компанію, що вже має сталі цінності та культуру.

В чому ж відмінність між Soft та Hard Skills?

• Hard Skills – це те, що можна вивчити або підвищити вже існуючий рівень у різних навчальних закладах. Їх можна виміряти та продемонструвати наочно, для підтвердження існують сертифікати, дипломи тощо. Soft Skills людина має або з народження, або набуває з досвідом, а оцінюються вони через поведінкові індикатори. 

• Вимоги до Soft та Hard Skills різні: професійні навички є сталими, незалежно від команди та корпоративної культури. Наприклад, розробник повинен писати зрозумілий програмний код, знати певні фреймворки. Вимоги до технологічних компетенцій спеціаліста можуть змінюватися, але у рамках прогресу індустрії: вихід нової версії у певній мові програмування, розширення бібліотек та ін. Особисті компетенції – мінливі і ситуативні та можуть застосовуватись у будь-якій роботі.

• Жорсткі навички – це про здатність виконувати завдання, а м’які – про процес його виконання: адаптація, співпраця з командою, розв’язання проблем та прийняття рішення.

ТОП Soft та Hard Skills в ІТ сфері

За версією LinkedIn найпопулярнішими Hard Skills є:

Blockchain (Блокчейн) – технологія, що з’явилася у 2009 році для підтримки криптовалюти. Її використовують для зберігання, обробки та переміщення особистих даних через Інтернет.

Cloud Computing (Хмарні обчислення) – технологія, яка дозволяє зберігати дані на віддалених серверах та повноцінно управляти ними. Користувач оперативно отримує доступ до пулу ресурсів (наприклад, засобів збереженні даних, серверів, комунікаційних мереж, програм та сервісів) і так само швидко може від нього відмовитись.

Analytical Reasoning (Аналітичне мислення) – цей скіл знадобиться при обробці великих обсягів інформації. Прогнозування та моделювання ситуацій, оцінка через врахування впливу різних чинників – ці вміння допомагають вивести компанію на новий рівень.

Artificial Intelligence (Штучний інтелект) – технологія розробки інтелектуальних програм, машин, сервісів, додатків тощо. Продукти, створені на основі AI аналізують отриману інформацію, роблять висновки та приймають рішення, здатні постійно навчатися та застосовувати накопичені знання – тобто виконують ті ж самі дії, що і людський мозок.

UX Design (Дизайн інтерфейсу з огляду на потреби користувача) – це вміння створювати дизайн продукту так, щоб користування ним було максимально інтуїтивним та результативним.

До популярних Soft Skills відносять:

Самоорганізація. Вона вкрай необхідна для ефективної та плідної праці. Вважається, що самоорганізований працівник самостійно (без нагадувань та контролю) концентрується, знаходить і обробляє інформацію, постійно вчиться і розвивається. Знає принципи тайм-менеджменту і дотримується їх.

Клієнтоорієнтованість. Розробник, дизайнер, контент-менеджер та й будь-хто з команди повинен розуміти: яку проблему клієнта вирішує цей продукт та яку цінність він дає. Тільки той, хто розуміє ЩО і ДЛЯ ЧОГО робить, обирає вірний підхід і дає найкращий результат.

Вміння працювати в команді. Спеціаліст, в якого ця навичка добре розвинена, вміє слухати та підтримувати, спокійно реагує на пропозиції колег, конструктивно висловлює критику.

Комунікативність. Вона проявляється через вміння слухати, вести переговори, переконувати, домовлятися. Комунікативний фахівець не боїться публічних виступів, легко стає лектором на семінарах і знаходить спільну мову як з командою, так і з клієнтами.

Критичне мислення – це здатність об’єктивно аналізувати ситуацію і приймати рішення. 

Цьому допомагає: логічне мислення, спостережливість, винахідливість, адаптивність та спритність. Працівник із розвиненим критичним мисленням позитивно сприймає зміни і комплексно підходить до розв’язання проблем.

Емоційний інтелект – вміння опановувати власні емоції та проявляти емпатію.

Прокачаною ця навичка вважається тоді, коли людина:

1. відчуває приховані емоції співрозмовника;

2. вміє відмовляти та пояснювати причину відмови;

3. визнає помилки;

4. не залежить від суджень інших;

5. швидко опановує емоції після конфліктів;

6. діє згідно з обставинами;

7. розділяє робочі та особисті стосунки.

Як відбувається оцінювання Soft та Hard Skills?

Оскільки Soft Skills – це особисті компетенції людини, які неможливо виміряти чи підтвердити дипломами, для їх перевірки застосовують моделі певних ситуацій з минулого кандидата і питають про його досвід. Саме в цей час, коли співрозмовник відповідає на запитання, уточнює подробиці та розповідає про шляхи вирішення проблеми і проявляються його гнучкі навички.

Найпоширенішою схемою є – STAR. Оцінка поведінки кандидата за чотирма кроками:

Situation. Спеціаліста просять розповісти про ситуацію та проблему, котру слід було усунути. Яку роль він грав та хто ще брав участь?

Task. Яке завдання стояло? Якої мети необхідно було досягнути?

Action. Найважливіший блок відповідей. В ньому фахівець описує дії, які він виконував. Вони найбільше характеризують Soft Skills.

Result. Якого результату кандидат досягнув і чи був він бажаним.

Професійні навички перевіряються простіше: фахівцю ставлять питання з теорії: базові знання та володіння технологіями, після – пропонують розв’язати прикладні задачі для підтвердження реального досвіду.

Soft та Hard Skills: що ж головніше?

Компанія Wonderlic провела опитування на якому виявилось, що 93% роботодавців визначають наявність необхідних гнучких навичок – як вирішальний фактор у прийнятті фахівця в команду. Тобто обираючи між двох кандидатів з однаковими професійними знаннями, перевагу віддадуть тому, хто має хороші Soft Skills.

Дослідження, проведене Stanford Research Center, Harvard University та the Carnegie Foundation в 2015 році, виявило, що через розвиток суто професійних навичок відбувається лише 15% підвищень. 85% працівників здобували кар’єрного успіху завдяки гнучким навичкам. Senior відрізняється від Junior-спеціаліста не тільки досвідом і знаннями, а й умінням приймати вигідні для компанії рішення та нести за це відповідальність.

Команда Computools також впевнена, що тільки наполегливий розвиток Soft та Hard Skills допомагає кандидату стати фахівцем, який буде мати попит серед роботодавців. Якщо ви прагнете до особистісного та професійного самовдосконалення – відправляйте резюме і долучайтесь до нас!

Стеж за оновленнями! Підпишись зараз, щоб отримувати найсвіжіші новини прямо на твою поштову скриньку

Приєднуйся до Computools

заповни форму або напиши нам на пошту hr@computools.com і ми підберемо для тебе цікаву пропозицію

    Ім'я*

    Електронна пошта/телефон*

    Позиція*

    Резюме (в форматі: .doc, docx, .pdf або .rtf)*

    Надіслати резюме →

    Дізнавайся першим
    про актуальні
    вакансії та події
    Telegram →