Випробування повноцінної дистанційної роботи в ІТ-сфері почалися ще у “пандемічному” 2020 році. Тоді виявилося, що компанії доволі стійко відреагували на несподівані зміни та змогли швидко налаштувати якісну та продуктивну працю за межами офісних стін. Наразі, віддалена робота в ІТ – не міф, на порталі Work.UA станом на травень 2022 року майже 40% з усіх віддалених вакансій – опубліковані ІТ-компаніями. Сьогодні, в умовах війни, більшість айтівців продовжують працювати дистанційно та підтримують економіку країни.
Ті, хто починають працювати дистанційно вперше, мають відчуття повної свободи. Адже планувати та проводити робочий день можна в будь-який зручний для себе спосіб. Та якщо ви серйозно налаштовані і прагнете досягнути успіху у цій справі, слід пам’ятати про основи ергономіки, а також піклуватись про своє здоров’я і вести активний спосіб життя.
Віддалена робота в ІТ і здоров’я: чи впливає вона на фізичний стан фахівця?
Стан здоров’я віддалених працівників – став темою дослідження вчених Каліфорнійського університету. За результатами опитування, більша частина респондентів, а саме – 64%, вказувала на помітне погіршення самопочуття. До основних скарг відносилися: збільшення ваги, частий головний біль, проблеми з шиєю та спиною, апатія та загальна слабкість.
75% занепокоєні змінами у психологічному стані: відсутність уваги, зникнення творчого підходу до виконання завдань, зниження показників продуктивності. 80% втратили жагу до будь-якої фізичної активності і поскаржилися на постійне споживання шкідливої їжі.
Помічаєте будь-які з цих симптомів? Додавайте до денного розкладу справи, які потребують фізичних дій: похід до супермаркету, ще одна незапланована прогулянка із собакою, кава не вдома, а у найближчому парку. Зекономивши стільки часу на дорозі до офісу та з нього, можна знайти пів години на турботу за собою.
Особисте життя або віддалена робота в ІТ: чи можна знайти баланс?
На перший погляд, дистанційна робота має безліч переваг: гнучкість робочих годин, автономність, заощадження часу та грошей на дорогу, більше можливостей для спілкування із сім’єю. Водночас – це серйозний виклик для спеціалістів: у багатьох знижується продуктивність, погіршується емоційний фон та здоров’я. Серед респондентів, які брали участь в опитуванні від сервісу GitLab, 42% відзначили, що робота поступово заполонила і особистий час. Але подібне ігнорування необхідності відпочинку та морального перезавантаження призводить до професійного вигорання.
Щоб виробити новий робочий розклад, а тим більше – дотримуватись його, слід вийти на інший рівень власної відповідальності. Це складно, особливо тим, хто завжди відкладає справи на завтра. Є декілька правил, які допомагають команді Computools працювати продуктивно і не завалювати дедлайни.
Фіксуємо початок робочого дня певним ритуалом – дією, яка встановить формальну межу між відпочинком та справами. Це може бути ранковий мітинг з колегами, чашка кави, написання планів на день, зміна домашнього одягу на “робочий”. Будь-що може бути сигналом для переходу до роботи. Наприкінці дня мозок також має відгукнутися на дію, вибудувати певні нейронні зв’язки і переключитись на іншу активність.
Затверджуємо із сім’єю і колегами робочі години. Як ви вже знаєте, віддалена робота в ІТ сфері має певну специфіку: деякі фахівці можуть працювати над завданнями в будь-який час, а не підлаштовуватись під “суворі, офісні графіки” з 9 до 18. Вирішивши розділити робочі години, узгодьте їх зі своїми близькими. Подбайте і про час на обговорення задач із колегами. Коли всі працюють дистанційно, можна затвердити певні сталі години для зв’язку. Наприклад, команда Computools розв’язує робочі задачі в період з 13:00 до 17:00. На цей час плануються мітинги та проходить обговорення процесів у робочих чатах. Інші робочі години співробітники планують самостійно, згідно із задачами, які необхідно виконати.
Як працює ергономіка часу?
1. Не варто розташовувати задачі у календарі – одну за одною. Після кожного завдання необхідний час на відпочинок. День повинен складатись із кількох чітких робочих циклів.
2. Визначте свої найпродуктивніші години. Знання ритмів дозволяє правильно запланувати роботу і поставити важливі задачі на той час, коли ви сконцентровані та уважні. Справи, що потребують меншої уваги, можна виконувати протягом дня.
3. Обов’язково дотримуйтесь правил цифрової дієти під час виконання важливих задач. За 2-3 години без месенджерів та соціальних мереж неможливо випасти з інформаційного простору. Постійний перегляд новинної стрічки (особливо в цей важкий для усіх час) дає нам хибне відчуття обізнаності та безпеки. Але фактично – ми передивляємось одні й ті самі новини, але з різних джерел.
4. Спробуйте вести щоденник продуктивності. Записуйте у нього спостереження щодо своєї діяльності (протягом дня чи наприкінці): що допомагає зосереджуватись, а що, навпаки, відволікає. Проаналізуйте записи через 3-4 тижні. Ви легко помітите, що дії, які відривають вас від роботи – однакові, або схожі між собою. Маючи наочний приклад, як не варто робити, легко скласти модель продуктивної організації праці.
5. Якщо до обов’язків вашої посади в офісі входила комунікація з колегами, то віддалена робота в ІТ, пов’язана з аналогічною діяльністю, вимагає відточення майстерності листування. Найчастіше і задачі, і листи потребують додаткового пояснення. За ними іноді звертаються не дуже у зручний час. Щоб не відволікатись або не затримувати роботу колег, вчіться писати чіткі та докладні листи/інструкції, для яких не потрібні повторні консультації. Для іншого спілкування у чатах виділіть окреслений час і не виходьте за його межі.
6. Оцініть себе наприкінці робочого дня через питання “Чи добре я сьогодні попрацював?”. Впевнена позитивна відповідь означає, що день пройшов вдало і продуктивно. Якщо відповідь негативна, рекомендуємо використати методику “5 Чому” і знайти справжню причину проблеми.
Як сприяти концентрації?
Багато людей, які мають віддалену роботу в ІТ, відмічають, що увійти до робочого ритму, знаходячись у домашній атмосфері – складніше, ніж в офісі. Якщо ви також зіштовхнулись з аналогічним складнощами, спробуйте попрацювати у кав’ярні (звичайно, якщо дозволяє специфіка роботи). “Білий шум” від натовпу допоможе сконцентруватися та в той самий час незнайомі люди не будуть відволікати питаннями.
Підвищеній концентрації сприяє відповідна музика. Якщо ви полюбляєте працювати під музичні ритми: скористуйтесь стримінговими платформами, на яких є безліч плейлистів спеціально для роботи.
Ще одна популярна та досить результативна практика “Pomodoro” полягає у повній концентрації над проектом протягом 25 хвилин. Далі робимо 5-ти хвилинний відпочинок і знову переходимо у фазу “занурення”. Після 3-4 спринтів зробіть більшу паузу (15-30 хвилин) і оцініть результати роботи: вони будуть вражаючі.
Дотримання цих принципів допоможе повною мірою відчути переваги дистанційної роботи. А якщо ви зараз лише знаходитесь у пошуку таких вакансій, звертайтеся до hr@computools.com і долучайтесь до команди Computools.