Якщо протягом робочого дня ви маєте велику кількість задач, котрі не можна повʼязати одну з одною, вам може бути складно визначати справи, які потребують першочергової уваги. У такому темпі легко зловити відчуття постійної безрезультативної зайнятості, коли ви розпочинаєте одне завдання, не завершуєте його й переходите до іншого. Водночас документація, яку ви хотіли вивчити ще минулого місяця — терпляче чекає своєї миті.
З такими ситуаціями зіштовхуються ІТ-фахівці з різним рівнем досвіду. Насправді проблема рідко полягає лише у кількості справ, частіше вона криється у невмінні пріоритезувати важливе.
Саме чітко розставлені пріоритети допомагають ефективно керувати часом та вдало поєднувати робочі задачі з професійним розвитком.
Звісно, що пріоритети в ІТ карʼєрі для Junior-спеціаліста будуть одними, а для більш досвідченого фахівця — іншими.
Так, для Junior-спеціалістів робота=розвиток, адже майже кожна задача потребує нових знань чи навичок.
Натомість Senior вже має більшу технічну базу, глибоко розуміє процеси й повинен свідомо виділяти час на підвищення кваліфікації. У цьому випадку вивчення змінюється на вдосконалення знань.
У цій статті команда Computools зібрала практичні методи, які допоможуть вам краще керувати власним фокусом та навантаженням.
Пріоритети в ІТ: чому важливо не фокусуватися лише на одному напрямку
Баланс та рівновага — це запорука успіху у будь-чому і робота в ІТ не є виключенням. Це означає, що фахівці, котрі хочуть досягти успіху або карʼєрного зростання, не повинні зосереджуватися виключно на робочих обовʼязках, як і не повинні повністю занурюватися у чергове навчання й забувати про поточні задачі.
Якщо відхилення в одну чи в іншу сторону зберігається протягом тривалого часу, воно може мати негативні наслідки як для фахівця, так і для його колег.
Наприклад, ви старанно виконуєте свої задачі та завжди пропонуєте допомогу колегам. На перший погляд, це виглядає, як приклад відповідального працівника. Проте, коли вам не вистачає часу на розвиток, ваші знання поступово застарівають. Виявити це ви зможете, якщо не на поточній роботі, то при перегляді актуальних ІТ-вакансій з оновленими вимогами до спеціалістів вашого рівня.
Інша крайність полягає у надмірній увазі до професійного розвитку, коли фахівець переходить у статус “вічного студента”, але не застосовує свої знання на практиці. Цей варіант також не можна вважати вдалим, адже якщо нова інформація не використовується, то вона майже не засвоюється.
Саме тому, важливо навчитися розставляти робочі пріоритети в ІТ сфері, щоб і лишатися продуктивним, і не втрачати можливості для професійного зростання.
Дієві інструменти для пріоритезації
“Ключ не у тому, щоб розставити пріоритети у своєму розкладі, а у тому, щоб скласти свій розклад за пріоритетами”, — Стівен Кові, автор книги “Сім звичок надзвичайно ефективних людей”.
Ось кілька методів, які спростять процес розуміння пріоритетів в ІТ та допоможуть створити систему, у якій ви будете мати час для роботи, розвитку, планування та відпочинку.
1. GTD (Getting Things Done)
Автор цієї ідеї Девід Ален, американський фахівець та консультант з особистої продуктивності, наголошував на простому факті: чим більше інформації ви тримаєте у своїй голові, тим більше часу ви витрачаєте на розмірковування, а не на дії.
Задля ефективнішого планування потрібно застосовувати зовнішні носії інформації та додаткові методики систематизації, а не сподіватися тільки на префронтальну кору головного мозку.
Як це працює:
Зберіть й запишіть всі задачі та плани в одному місці (нотатки, електронна таблиця, блокнот тощо). Справи можна розбити на окремі списки, наприклад “робота”, “навчання”. Для цього потрібен час, адже записувати потрібно не завдання на день, а взагалі — все.
Обробіть та проаналізуйте список. У цьому вам допоможуть запитання:
1. Задача потребує не більше 2-х хвилин? (Так — зробіть зараз).
2. Задача потребує більше однієї дії, або її не можна виконати за 2 хвилини? (Позначте її як “проєкт”).
3. Задачу можна делегувати? (Так — зробіть це одразу).
4. Задача має конкретний дедлайн? (Так — зафіксуйте його).
5. Задача ще актуальна? (Якщо ні — видаляйте).
Розподіліть справи за категоріями, наприклад:
• Справи, які потрібно зробити найближчим часом.
• Довготривалі проєкти.
• Справи, які чекають відповіді або виконання іншими.
• Ідеї, які хочеться реалізувати, але не зараз.
Переглядати цю систему потрібно кожного тижня. Це дає змогу вчасно змінювати власні професійні орієнтири.
Відмічайте, які з ваших пріоритетів в ІТ змінилися, що вже зроблено, що потрібно прибрати, а що оновити. Виконуйте справи не у довільному порядку, а обирайте їх відповідно до наявного часу, енергії та необхідного ресурсу.
2. Value vs. Personal Impact
Цей метод можна застосовувати для того, щоб розставити пріоритети у списку щоденних справ, адже у робочому дні є десятки завдань, котрі складно розділити на термінові та не термінові. Й дуже часто ми складаємо план не за пріоритетами, а за повідомленнями від колег у робочому чаті.
Щоб приймати правильні рішення, потрібно оцінити кожну задачу за двома параметрами:
• Цінність (Value) (висока, середня, низька): наскільки ця справа важлива для команди, проєкту чи загального результату?
• Особистий вплив (Personal Impact) (високий або низький): чи це допомагає вам розвиватися, навчатися або підтримує внутрішню мотивацію?
Задачі, котрі мають високу цінність для оточення та корисні для вас особисто, потрібно виконувати у першу чергу.
Задачі, які важливі для команди, але не приносять користі вам, треба виконувати наступними. Їх бажано оптимізувати, щоб витрачати менше часу.
Задачі, які не мають значення для команди, але високо впливають особисто на вас, бажано виконувати у вільний час, як додатковий розвиток.
Задачі, котрі не приносять цінності ані команді, ані вам, варто видалити зі списку, або відкласти.
Цей спосіб буде корисним для переглядання пріоритетів в ІТ та відсіювання завдань, які не несуть ні розвитку, ні користі, але займають ваш робочий час.
Як вбудувати пріоритезацію в ІТ у щоденну практику?
Вміння розставляти пріоритети не з’являються в ІТ-фахівців автоматично. Для того, щоб сформувати цю навичку потрібна регулярна практика.
Вам необов’язково одразу впроваджувати складні методи, достатньо почати з мінімальної дії: складайте щотижневий список завдань та не забувайте його аналізувати й прибирати неактуальні або виконані пункти.
Це допоможе вам зробити пріоритезацію способом мислення та більше не витрачати енергію на хаотичне перемикання між справами.
У Computools ми завжди підтримуємо наших колег на шляху професійного зростання. Важливо не лише виконувати задачі, а й розуміти, навіщо ти це робиш, як це впливає на продукт, команду й особистий розвиток. Ми створюємо умови, де кожен має можливість розвивати свої сильні сторони.
Якщо наші цінності збігаються з вашими, запрошуємо стати частиною нашої команди. Ви можете переглянути актуальні ІТ-вакансії, або одразу заповнити форму, щоб наші рекрутери підібрали для вас цікаву пропозицію.