“Коледж — то для розваг, а не для навчання.” – ця заява Ілона Маска сколихнула студентство. Що не кажіть, а молодь полюбляє історії, які спростовують необхідність отримання вищої освіти, на кшталт надихаючої біографії Стіва Джобса або Цукерберга. Адже от вам реальний приклад людей, які досягли успіху завдяки самоосвіті й ніякі виші їм для цього не знадобилися. Тож навіщо витрачати роки свого життя на те, що виявляється і не таким вже й необхідним? Безсумнівно, поодинокі прориви комп’ютерних геніїв, відбуватимуться і надалі, але наявна вища освіта в ІТ сфері однозначно сприяє кар’єрному зростанню фахівця.
Дискусії навколо цього питання точаться вже дуже давно: аргументи висловлюють як на користь необхідності навчання в університеті, так і проти, мотивуючи це теоретичними програмами, що стають застарілими вже через 2-3 роки.
Так, дійсно, практично кожна людина може самостійно навчитись програмування, дизайну, аналітиці тощо, використовуючи доступні безкоштовні матеріали в мережі, або ж пройти короткотривалий курс у якійсь академії чи ІТ-школі. Але! Не слід забувати, що багато компаній хочуть бачити у своїх командах спеціалістів з вищою освітою і навіть не будуть розглядати на деякі посади кандидата, що не має відповідного диплому. При цьому ж, для інших працедавців факт закінчення університету може бути взагалі не важливим, а для декого — бути перевагою, але не обов’язковою вимогою.
Освіта в ІТ: яка статистика серед українських фахівців?
У 2020 році портал DOU.UA провів опитування, в якому взяли участь понад 12 тис. ІТ-спеціалістів, де одним із пунктів було питання про вищу освіту. Виявилося, що більшість фахівців (75,5%) вже мають диплом, а деякі айтівці (6,5%) навіть і два. У галузі Data Science працює найбільше найдопитливіших спеціалістів: 10% мають ступінь кандидата наук. Зупинилися на закінченні середньої освіти (тобто школи) усього 2% респондентів (найчастіше вони обіймають посади Support, System Architect та DevOps), а трохи більше ніж 7% вирішили покинути навчальний процес у виші.
Причини, що вплинули на рішення фахівців не продовжувати навчання різні: хтось помилково обрав спеціальність, комусь не вдавалося поєднувати пари та роботу, дехто просто не бачив мотивації.
Попри наявність чи відсутність вищої освіти, згідно з тим же дослідженням, фахівці активно приділяють час і самонавчанню. Більшість читає професійну літературу та проходить додаткові курси, або тренінги. Це говорить про те, що знання, отримані в університеті, згодом втрачають актуальність. Технології динамічно рухаються вперед і для підтримання рівня своєї конкурентоспроможності необхідно навчатись і надалі та підвищувати свою кваліфікацію.
Яка думка роботодавців?
Чи потрібна кандидату професійна освіта в ІТ для успішного працевлаштування поцікавилися експерти кадрового порталу grc.ua в українських ІТ-компаній. Всупереч тому, що технології невпинно крокують вперед, а програми навчальних закладів ледь-ледь за ними встигають, більше ніж половина (52%) роботодавців зауважила, що звертає увагу на диплом вищого навчального закладу. Згідно з аналітикою DOU.UA близько 11% працівників ІТ-сфери отримують високу зарплату ($5000+). Найчастіше її пропонують тим, хто має ступінь кандидата або доктора наук, слідом ідуть ті, хто має 1 чи 2 вищих освіти. Трохи менше ніж 1% респондентів із таким прибутком є студентами.
Окрім цього для роботодавця важливе питання і самоосвіти. Це відмітили 57% компаній, що брали участь в опитуванні. Тобто наявність диплома важлива, і скоріш за все допоможе пройти скринінг рекрутера, але не гарантує 100% отримання пропозиції, якщо ви не маєте практики чи не проходили додаткові курси. Чому ж так?
Студенти виходять з вишів із глибокими знаннями фундаментальних предметів, але завершена освіта в ІТ сфері не робить із них підготовлених для роботи в ІТ-компанії кадрів через:
• Неактуальність профільних навчальних програм, які не змінюються та викладаються із року в рік. Такі курси не відповідають технологіям та реальним потребам молодих спеціалістів.
• Незацікавленість викладацького складу у своїй роботі. Дуже багато практикуючих викладачів переходять до ІТ-індустрії через недостатню заробітну плату та відсутність можливостей для розвитку. Водночас кваліфіковані, досвідчені фахівці, що відчувають поклик до навчання молоді, не можуть стати викладачем в університеті через бюрократичні перепони.
• Недостатньо розвинену матеріально-технічну базу. Спеціальне обладнання для навчання програмуванню повинно відповідати сучасним вимогам. Його повинно бути вдосталь, аби студенти могли безперешкодно виконувати лабораторні та практичні завдання.
Чому завершена освіта в ІТ важлива для майбутнього кандидата?
По-перше: університет дає глибинні знання та широкий кругозір. Навчитись базових вмінь того ж програмування — достатньо легко, але саме розуміння ключових процесів та теорії стануть трампліном для майбутнього кар’єрного зростання.
По-друге: неочевидна мета освіти — навчити запам’ятовувати та аналізувати великі обсяги інформації. Спеціаліст, що має диплом, формально доводить, що може вивчати нові технології.
По-третє: 4 роки навчання на технічній спеціальності дають можливість завести корисні зв’язки, пройти цікаві стажування, розробити власне портфоліо. Тобто навчатись і повноцінно розвиватись, як майбутній кваліфікований спеціаліст.
І наостанок:
Наразі, вища освіта в ІТ не є застарілою і точно має сенс. Навіть всупереч всім аргументам “проти” – це все ще квиток до бажаної роботи, адже кожна технічна спеціальність навчає фундаментальних наук. Звичайно, більшість айтівців, в тому числі й спеціалісти компанії Computools, продовжують постійно вчитися і після закінчення університету, оскільки індустрія розвивається: з’являються нові інструменти, фреймворки та мови програмування.
Якщо ви, як і ми, відчуваєте жагу до нових знань, приєднуйтесь до нашої компанії та зростайте професійно разом із нами.