IT-спеціаліст і штучний інтелект: загроза чи інструмент для розвитку?

Розповідаємо про загрози та нові можливості при використанні штучного інтелекту в ІТ.

Ще донедавна ІТ-галузь вважалася однією з найстабільніших та найменш вразливих до автоматизації сфер. Проте стрімкий розвиток штучного інтелекту за останні кілька років змінив цю ситуацію. 

Інструменти на основі ШІ, зокрема ChatGPT, GitHub Copilot, Google Gemini вже активно застосовуються ІТ-спеціалістами у повсякденній роботі.

За даними порталу DOU штучний інтелект використовують 85% айтівців, 45% з них працюють з ним щодня або кілька разів на тиждень. Найпопулярнішою сферою використання є автоматизація кодування та аналіз, для цих процесів ШІ обирають не лише розробники, а й DevOps-фахівці, аналітики, інженери з даних і навіть керівники напрямів.

У глобальному масштабі тенденція ще більша. Всесвітній економічний форум у звіті Future of Jobs 2025 прогнозує, що у найближчі п’ять років щонайменше 44% професійних навичок зміняться під впливом нових технологій, зокрема ШІ.

Частина технічних спеціальностей трансформується, з’являться нові ІТ-вакансії, як-от фахівець з генеративного ШІ, аналітик AI-моделей, AI-етик або оператор LLM-систем.

У цій статті Computools розглядає питання щодо ролі ІТ-фахівця в умовах швидкої автоматизації. Чи справді ШІ — загроза для ІТ-спеціалістів, або навпаки, інструмент, що дозволяє розвиватися та зосереджуватися на складніших задачах?

Успіху у майбутньому досягнуть не ті, хто виступає проти використання штучного інтелекту, й не ті, хто беззастережно це підтримують. Найбільш вигідним буде становище тих, хто знайде золоту середину у поєднанні людського та штучного інтелекту й буде використовувати ШІ для посилення власної експертизи.

Ризики та загрози використання штучного інтелекту в ІТ

Активне впровадження штучного інтелекту в ІТ-сферу викликає низку побоювань, зокрема щодо втрати робочих місць. Так,  44% ІТ-компаній, які вже використовують або планують впровадити ШІ, очікують, що це вплине на скорочення штату.

Конкретним прикладом стала заява генерального директора IBM, який повідомив про звільнення понад 200 співробітників відділу кадрів, функції котрих тепер виконує чат-бот на базі ШІ. Хоча компанія заявила, що загальна чисельність персоналу зростає, оскільки керівництво реінвестує в інші напрямки, ситуація демонструє вагомий вплив ШІ на ІТ-професії.

Проте, на думку суспільства, використання штучного інтелекту у роботі несе багато ризиків, як-от:

• нестача креативності та емоційного інтелекту в інструментах на базі ШІ, що обмежує його використання у складних задачах; 

• системи ШІ можуть ставати мішенями для кібератак або створювати вразливості, якщо попередньо не навчити штучний інтелект, він природним чином не розпізнає небезпеку;

• етичні виклики, зокрема, конфіденційність даних, упередженість моделей у деяких запитаннях, невизначеність у відповідальності за помилки.

Як ШІ змінює ІТ-галузь?

Штучний інтелект стрімко змінює різні аспекти нашого життя й ІТ-сфера не є виключенням. 

1. Часткова або повна автоматизація рутинних завдань

ШІ здатний взяти на себе стандартні задачі: написання шаблонного коду, виявлення помилок, рефакторинг. Це означає, що базові позиції, на яких виконуються повторювані дії, ризикують бути замінені системами з вбудованим штучним інтелектом.

2. Зміна базового стандарту навичок

Доповненням до класичного набору hard та soft skills стають нові вимоги: володіння ШІ-інструментами та розуміння, як можна використовувати їх у робочих процесах, стратегічне мислення, UX-орієнтація.

Вже сьогодні відчутну перевагу отримують ті, хто вдало та результативно працює з ШІ інструментами для програмістів на кшталт GitHub Copilot.

3. Збільшення конкуренції

Оскільки ШІ-сервіси пришвидшують виконання завдань, ІТ-компанії можуть очікувати від фахівців вищої ефективності.

У цьому контексті вирішальними стають глибокі знання своєї спеціалізації, безперервне навчання, адаптивність, критичне мислення, вміння ухвалювати рішення та комунікативні навички.

4. Загроза «поверхневості» знань

З появою Copilot, ChatGPT та інших інструментів багато фахівців починають використовувати готові рішення без глибокого розуміння, як і чому це працює.

Для розробників це загрожує зниженням якості коду, адже відсутність фундаментальних знань призводить до того, що у майбутньому цей продукт буде мати складнощі з підтримкою, масштабуванням та виявленням помилок.

Які можливості для фахівців відкриває штучний інтелект в ІТ?

Попри можливі ризики, більшість аналітиків погоджуються, що ШІ є інструментом підсилення. 84% українських айтівців не бояться, що штучний інтелект забере їхню роботу, а навпаки — бачать у ньому шлях до підвищення своєї цінності.

Сучасні інструменти на базі ШІ не забирають роботу, а дають можливості для складніших і творчих завдань. Розробники можуть скоротити час на виявленні помилок чи переписуванні функцій, щоб натомість зосередитися на архітектурі, логіці та користувацькому досвіді.

Навички автоматизації в ІТ завдяки ШІ та вміння інтегрувати інструменти у проєкти стає вашою конкурентною перевагою. Якщо раніше треба було знати один стек, то сьогодні цінуються спеціалісти, котрі вміють будувати гібридні рішення, поєднуючи класичну розробку з можливостями штучного інтелекту.

Окремо треба згадати “vibe coding”, підхід, що став доступним завдяки розвитку штучного інтелекту в ІТ, коли розробник описує бажану функціональність природною мовою, а ШІ генерує код.

Це дає змогу пришвидшити створення MVP (мінімально життєздатного продукту), реалізовувати ідеї навіть тим, хто не має глибоких знань програмування. Проте це не скасовує потребу у технічному контролі, перевірці та розумінні контексту.

Замість висновку: яким буде майбутнє ІТ з ШІ

Штучний інтелект можна порівняти зі стажером: він швидкий, енергійний, але без допомоги керівника чи ментора, він не знає, чи те, що він створює, є корисним. Чи може ШІ замінити розробників програмного забезпечення? Ні, оскільки сенс розробки полягає не тільки у написанні коду.

Успіху у майбутньому досягнуть не ті, хто виступає проти використання штучного інтелекту, й не ті, хто беззастережно це підтримують. Найбільш вигідним буде становище тих, хто знайде золоту середину у поєднанні людського та штучного інтелекту й буде використовувати ШІ для посилення власної експертизи.

Якщо ви вже зараз шукаєте компанію, яка підтримує фахівців у нових умовах і заохочує розвиток, дивіться актуальні ІТ-вакансії Computools. Ми створюємо середовище, де люди та технології зростають разом.

Заповнюйте форму та очікуйте повідомлення від наших рекрутерів.

Стеж за оновленнями! Підпишись зараз, щоб отримувати найсвіжіші новини прямо на твою поштову скриньку

Приєднуйся до Computools

заповни форму або напиши нам на пошту hr@computools.com і ми підберемо для тебе цікаву пропозицію

    Ім'я*

    Електронна пошта/телефон*

    Позиція*

    Резюме (в форматі: .doc, docx, .pdf або .rtf)*

    Надіслати резюме →

    Дізнавайся першим
    про актуальні
    вакансії та події
    Telegram →