Давайте будемо відвертими один з одним: невдачі – це частина життя, незалежно від того, хто ви є. Дуже рідко вдається досягти успіху, жодного разу не зазнавши поразки. Так чому ж багато людей вважають промахи чимось ганебним, особливо, якщо це стосується роботи в ІТ. Часто ІТ-фахівці бояться не стільки самої помилки, скільки наслідків, до яких вона може призвести: неприємна розмова з клієнтом, порушення дедлайнів, запуск продукту пізніше запланованого терміну. Чим більше відповідальності несе спеціаліст, тим сильнішим може стати страх невдачі.
Попри всі неприємні ситуації, які тягнуть за собою помилки на робочому місці, ви повинні розуміти, що помилятися – це нормально. Звичайно, не треба використовувати це твердження для виправдовування своїх дій. Проте першим кроком на шляху подолання невдач – є саме їх визнання. Коли щось іде не за планом, перша реакція багатьох – звинуватити обставини та усіх оточуючих навколо. Згідно з опитуванням, 67% респондентів не полюбляють визнавати власні помилки. Але що як взяти відповідальність на себе та поглянути на свої дії зі сторони, проаналізувати їх та з кожною поразкою ставати сильнішим?
“Я ніколи не програю. Я або виграю, або вчуся”, – говорив Нельсон Мандела. У цій публікації ми дамо поради, які допоможуть Senior, Middle та Junior-спеціалісту не просто прийняти прикру ситуацію, а винести із неї користь.
10 ефективних рекомендацій, які допоможуть впоратися з невдачами в ІТ
1. Не відмовляйтесь від своїх почуттів та емоцій
Це нормально відчувати себе погано одразу після провалу. Імовірніше, вас буде наповнювати суміш різних емоцій: сум, занепокоєння, провину, гнів і багато інших. Ці почуття неприємні, проте дайте собі час, аби їх прожити. Після того, як ви дозволите собі трохи позлитись, вам буде значно простіше з’ясувати, що саме призвело до помилки.
2. Не приймайте емоційних рішень
Легко приймати емоційні рішення одразу після того, як трапилось щось негативне, але це може нашкодити ще більше. Дайте собі час, аби оговтатись. Тільки раціо, а не емоціо може попередити виникненню нових проблем.
3. Одна невдача в ІТ не робить із вас невдаху
Запам’ятайте назавжди: ваші невдачі жодним чином не характеризують вас, як особистість. Ви маєте безліч позитивних якостей та професійних навичок, які роблять з вас справжнього фахівця та знавця своєї справи. Middle-спеціаліст, який розуміє, що помилка – це лише частина процесу, може зберегти впевненість в собі і далі йти до своєї мети.
4. Будьте чесні зі своїми колегами по роботі в ІТ
Більшість з вас погодяться, що чесність – гарна навичка, прояв поваги до оточуючих. Визнати свою помилку буває достатньо важко, але її приховання може лише погіршити ситуацію. Якщо ви розумієте, що без сторонньої поради не впораєтесь, не бійтеся просити допомоги. Невдачі в ІТ трапляються і в компаніях зі здоровою атмосферою це добре розуміють.
5. Розвивайте гнучкість
Навіть у детальному плані вас може спіткати поразка. Можливо, це говорить про те, що вам слід переосмислити ціль, або ж підхід до неї. Саме так і проявляється гнучкість, яка є важливою навичкою як Middle-, так і Senior-спеціаліста. Неможливо кожен раз виконувати однакові дії й очікувати при цьому різних результатів.
Психологиня та професорка Стенфордського університету Керол Двек в одному з досліджень виявила, як сприйняття невдач впливає на процеси в мозку. Ті, хто не зациклювали увагу на своїх помилках, а шукали шляхи для їх подолання – демонстрували значне особистісне зростання, вчилися і вдосконалювалися, аби дійти до цілі. Водночас ті, хто довго страждав від поразки, замість того, щоб аналізувати ситуацію – жодним чином не прокачували своє мислення.
6. Вчіться на помилках
Сприймайте власні невдачі в ІТ, як конструктивну критику своїх дій. З’ясуйте, чому стався збій і чи могли ви його попередити. Після того, як ви докладно розберете усю ситуацію, запитайте себе який досвід ви отримали та що слід зробити інакше наступного разу, аби отримати бажаний результат. Єдиний спосіб не отримати вигоди з неприємностей – це не зробити з них висновків.
7. Шукайте нові можливості
Почніть з розуміння того, що помилки – це невіддільна частина навчального процесу, а спеціалісти ІТ сфери саме цим і займаються: вивчають нові напрямки та технології, одночасно з ними працюючи. Неприємна ситуація зробила вас на один крок ближче до цілі, бо ви тепер точно знаєте, як робити не треба. Це неабияк розвиває навички критичного та аналітичного мислення
8. Не перекладайте провину на інших
Яка б ситуація не склалася, не звинувачуйте інших, особливо привселюдно. У розв’язанні спірних питань, дійте з повагою до колег. Звинувачення в адрес іншої людини може призвести до погіршення ваших відносин, і, як наслідок – поганого настрою та почуття провини. Брати відповідальність за свої дії – ознака зрілого, кваліфікованого Senior-спеціаліста, який має достатньо внутрішньої сили та впевненості в собі.
9. Вчіться перезавантажуватися
Якщо на роботі в ІТ компанії вас спіткала якась неприємна ситуація, спробуйте зробити паузу та зосередитись на турботі про себе. Це необхідно для того, щоб підтримувати себе у продуктивному стані тривалий час. Коли ви відчуваєте фізичне чи моральне виснаження, стає складно керувати власними емоціями. Перезаряджатися можна різними способами: провести час на природі, зайнятися спортом, поспілкуватися з друзями, почитати цікаву книгу, з’їсти щось смачне. Знайдіть дієвий для вас метод. В цей час намагайтесь не згадувати про негативні події, а проводьте відпочинок із задоволенням.
10. Пам’ятайте, що ви не самотні
У досвіді кожного з нас є неприємні ситуації, але одні не вважають, що з помилки варто робити велику проблему, а Junior-спеціалісти можуть довго й болісно відходити від них, дозволяючи руйнувати себе з середини. Незалежно від серйозності ситуації, пам’ятайте, що ви не одні. DOU.UA навіть опублікували статтю присвячену найбільшим невдачам в ІТ відомих підприємців для того, щоб ще раз переконати спеціалістів та ІТ сферу, що помилки можна і варто перетворювати на вдалий досвід та робити з них точку зростання.
І наостанок: не дозволяйте помилкам погіршувати вам настрій. Це черговий крок на шляху вашого професійного самовдосконалення.
Computools розширює свою команду і шукає Senior- та Middle-спеціалістів за різними напрямками. Пишіть нам на hr@computools.com і ми знайдемо для вас цікаву пропозицію.