Кожен з нас переживає на роботі в ІТ багатий спектр емоцій, в тому числі і негативних. Злість, незадоволення, розпач, смуток, роздратування не кращим чином впливають як на наше здоров’я, так і на якість нашої роботи і відносини з іншими. Вміння ідентифікувати і розуміти власний стан, а також керувати ним – це навичка, яка має назву емоційний інтелект. Розвинутим він вважається тоді, коли людина вміє контролювати власні емоції і розуміти, що відчувають інші.
Завдяки цьому легше будувати міцні стосунки, ефективно розв’язувати робочі питання, долати перешкоди та вирішувати конфлікти в ІТ компанії, які можуть іноді виникати. ІТ-фахівці, які вміють впоратися з власними емоціями – є класними командними гравцями: такий працівник не підставить колектив, може брати на себе відповідальність і має високу самодисципліну.
Що може викликати у Senior-спеціаліста негативні емоції на роботі в ІТ?
• відсутність контролю або ж його надлишок;
• незрозуміле розподілення ролей, що впливає на ваші очікування, щодо колег чи керівника (хто є хто і які обов’язки виконує);
• затягування із розв’язанням конфліктів у колективі;
• встановлення нереалістичних термінів для проектів;
• багатозадачність;
• відсутність чіткої постановки завдань;
• відсутність можливостей для кар’єрного чи професійного зростання у ІТ сфері.
Перехід на віддалену роботу в ІТ також має фактори, які можуть стати для багатьох стресовими. Наприклад, якщо людина не звикла до обмеженої комунікації, їй може бути складно працювати вдома, бо вона відчуватиме себе самотньою. Або ж відсутність межі між початком та кінцем робочого дня, в результаті чого, ІТ-спеціаліст працює 24/7. Дехто не може налаштуватись на роботу через постійне відволікання близьких, а хтось – через необлаштоване і незручне робоче місце.
Не забуваймо й про конкуренцію – ще один пункт, який може увігнати ІТ-спеціаліста у негативний стан. Адже всі ми добре знаємо, як стрімко розвивається індустрія інформаційних технологій і звичайно ж хочемо вчасно вхоплювати та вивчати нові тенденції у своїй сфері, аби якнайдовше лишатись конкурентоспроможним. Постійна гонитва за технологіями, фреймворками та бібліотеками – також не дуже здоровий підхід до самовдосконалення, який може призвести до стресу чи навіть депресії.
То ж є багато факторів, які можуть впливати на наші емоції і, як наслідок, знижувати нашу залученість до роботи, або взагалі відволікати від неї на довгий час.
Як контролювати свої негативні емоції на роботі в ІТ?
Ступінь прояву емоційних реакцій залежить не тільки від виховання людини, але й від її темпераменту. Ми замислюємося над своєю поведінкою вже після того, як відреагували на подію, але кожна зріла людина повинна брати на себе відповідальність за те, як вона виражає свої емоції та як ці дії впливають на оточуючих. То ж ми хочемо поділитись із вами кількома дієвими порадами.
1. Подивіться на себе чесно.
Іноді, ми не можемо визнати, що наша поведінка буває невідповідною. Людина до останнього буде виправдовувати свою ненависть, впертість, гордість, аніж визнає, що це не допомагає ні їй, ні іншим. Відмовтеся від бажання бути завжди правим і краще зверніть увагу, як впливає ваша поведінка на інших ваших колег по ІТ сфері.
2. Розпізнайте емоцію
Ми не завжди усвідомлюємо у моменті, яку саме емоцію переживаємо. Між тим, це знання дозволяє нам обирати – як саме її проживати. У 2014 році психолог Пол Екман розробив так званий Атлас Емоцій, який дозволяє людям дізнатись більше про свої настрої, емоції та стани. Коли ви починаєте щось відчувати, намагайтеся не панікувати. Зробіть глибокий вдих та усвідомте, що це за емоція. Не слід реагувати одразу.
3. Зрозумійте її
Визначте, коли у вас з’явилось це почуття та що його спровокувало (негативний зворотній зв’язок від клієнта, розмова з керівником на підвищених тонах, новина про зниження зарплати, конфлікт із колегою по роботі в ІТ).
Якщо чинник не лежить на поверхні, поставте собі додаткові питання на кшталт:
• Що змушує мене відчувати себе погано?
• Мої емоції виникають через внутрішні або через зовнішні чинники?
Коли ви розумієте, що відчуття вам знайоме, варто згадати ситуації, в яких воно вже зустрічалось вам:
• Що я робив у минулий раз?
• Було це добре чи погано?
• Чи хотів би я реагувати інакше в той момент?
4. Керуйте емоцією
Після того, як ви охолонете та поміркуєте, слід зробити третій і останній крок – керувати ситуацією. Слід зрозуміти, як ви збираєтесь реагувати та чи збираєтесь взагалі.
Спробуйте поставити собі наступні питання:
• Чи відчуваю я необхідність виправити ситуацію?
• Чи можливо, що моя реакція буде занадто різкою або гострою?
• Які висновки я зробив з цієї ситуації?
5. Не дозволяйте емоції домінувати
Якщо емоція протікає нормально, то вона є адаптивною і просто змушує нас реагувати на ситуацію певним чином. Але іноді буває, що конкретний стан тривалий час супроводжує ваше життя, та змінює вашу поведінку. Ми повинні вчитись керувати негативними емоціями задля того, аби вони не впливали на вашу роботу в ІТ компанії та відносини у колективі.
6. Спостерігайте та вдосконалюйтесь
Усі попередні поради стосувалися роботи над собою, але вдосконалити свою реакцію на власні емоції ми можемо і спостерігаючи за іншими. Дивіться, яким чином інші виражають свої почуття та як керують своїм станом при цьому. Така практика також навчить ідентифікувати та розрізняти емоції в інших людей, і переймати певні моделі поведінки.
Застосовуйте ці прості техніки, контролюйте свої негативні емоції на роботі в ІТ і ви побачите, як ваше життя стає більш спокійним та розміреним. У Computools ми завжди прагнемо підтримувати здорову атмосферу у колективі та слідкуємо за емоційними станами наших співробітників, адже розуміємо, як це важливо для їх здоров’я та продуктивності. Якщо ви у пошуках турботливої компанії, відправляйте резюме нам на hr@computools.com і, можливо, скоро ми станемо колегами