Як провести мозковий штурм в IT: 6 важливих правил

Мозковий штурм в ІТ: що це таке, яка від нього користь та які дієві техніки генерації ідей існують.

Застосування мозкових штурмів – корисна навичка для будь-якого фахівця, в тому числі й ІТ-спеціаліста. Це сприяє співпраці між колегами, допомагає подивитися на продукт чи процес під іншим кутом, а також розвиває креативність – необхідне вміння для багатьох вакансій в ІТ.

Позитивні результати від командної генерації ідей вперше помітив відомий у минулому столітті американський психолог, автор та рекламіст Алекс Осборн. Саме його й вважають “батьком мозкового штурму”. З того часу цей метод еволюціонував, його інструменти розширилися, а подібну креативну практику відтепер використовують у різних сферах.

Однак, успіх цього процесу залежить від підготовки команди та дотримання її членами загальних принципів методики.

У цій статті Computools надає визначення, що таке мозковий штурм, розбирається з його основними правилами та ділиться кількома дієвими підходами для його організації. 

Важливість мозкових штурмів в ІТ

Пропонуємо розібратися, в чому переваги мозкового штурму для команди:

1. Сприяє розвитку творчого мислення

Мозкові штурми змушують мислити творчо та виходити за рамки зручних шаблонів, до яких людина могла міцно себе призвичаїти. Оскільки це інструмент для командної роботи, то пряма критика пропозицій колег не передбачається.

Замість цього ми вчимося розглядати інші точки зору й керуючись ними, вигадувати щось своє. Загалом, подібне ставлення до членів команди має бути завжди, а не тільки в особливі моменти. Це показник адекватної корпоративної культури в ІТ-компанії.

2. Підвищує моральний дух у команді

Коли команда працює над одним завданням, вона стає згуртованішою. Особливо, якщо це відбувається у сприятливому, спокійному середовищі, де відсутня критика та негатив.

3. Дозволяє згенерувати велику кількість ідей

Безліч пропозицій та ідей свідчать про ефективність мозкового штурму. Звісно, не кожна ідея буде виграшною, але поміж них точно будуть ті, які варто втілювати в реальність. Усі ж інші пропозиції слід обов’язково фіксувати, адже вони можуть стати непоганим джерелом натхнення.

6 принципів проведення вдалого мозкового штурму в ІТ 

Незалежно від того, яку техніку чи методику ви оберете для вашої зустрічі, варто дотримуватися певних правил, аби досягти бажаних результатів.

1. Дайте колегам час на підготовку. Важко одразу ж спонукати команду до моментальної генерації креативу, тому врахуйте час на розігрів та пояснення мети зустрічі. Якщо ви плануєте мозковий штурм, попередьте про це інших спеціалістів хоча б за два робочих дні, а не за 10 хвилин до початку. Колеги повинні знати ціль розмови чи проблему, яку необхідно вирішити.

2. Запрошуйте нових людей. Якщо одні й ті самі учасники зустрічаються кожен місяць, то через певний час вони почнуть повторювати ідеї, навіть за умови, що теми змінюватимуться. Різні колеги по роботі в ІТ – різні погляди.

Залучайте людей з різним досвідом та з інших фахових напрямків. Завдяки їхнім знанням спектр запропонованих ідей буде значно ширшим.

Не наполягайте на присутності скептиків, які негативно ставляться до подібних зустрічей. Співвідношення людей, які активно висловлюють думку, та тих, хто більше часу слухає, аніж говорить, має бути приблизно 50/50.

3. Піклуйтеся про сприятливе середовище. Якщо пропозиції критикуються та швидко відхиляються аудиторією, то з кожним разом претендентів на висловлення власної думки ставатиме менше. Наприклад, Junior-фахівці з таким підходом втрачатимуть впевненість, що їх ідеї комусь цікаві. І така реакція буде закономірною. 

4. Призначайте модератора. Як і на будь-якій робочій зустрічі, на якій присутні понад три особи, так і на мозковому штурмі в ІТ-компанії обов’язково має бути модератор.

Ця людина підтримує концентрацію уваги на необхідній темі, направляє учасників та усуває фактори, які можуть відволікати.

Крім цього, вона має стежити, аби кожен з учасників висловив свою думку, а наприкінці дискусії – зробити підсумки та окреслити план наступних дій. 

5. Не зосереджуйтеся на одній ідеї. Замість того, щоб обговорювати одну пропозицію, поставте собі задачу: зібрати якнайбільше різноманітних думок. Так, ви підвищуєте шанси на те, що серед запропонованих варіантів знайдете справжній скарб, а може й не один.

6. Дайте час, аби ваші колеги по роботі в ІТ-компанії змогли розслабитися. Якщо збирається компанія малознайомих людей, то певний час вони можуть скуто себе почувати.

Аби згуртувати команду та забезпечити необхідну атмосферу, можна пограти у швидкі Ice Breaker Games, наприклад:

• “21 запитання”. Одна людина подумки загадує якусь відому персону, а присутні мають відгадати її, але тільки за 21 запитання.

• “Що беремо на безлюдний острів”. Кожна людина має назвати 3 речі, які вона взяла б з собою на рік життя на безлюдному острові.

• “Якби ви були”. Одне гіпотетичне запитання, на яке має дати відповідь кожен з присутніх. Наприклад: “Якби ви були застосунком для бігу, яким би ви були?”, “Якби ви були головним меню мобільного додатку, яким би ви були?” тощо.

Мозкові штурми в ІТ: які техніки можна використовувати

1. 6-3-5 або Brainwriting

Корисна техніка для тих, хто ніяковіє при публічних виступах, адже ідеї потрібно записувати, а не озвучувати. Що для цього потрібно? 6 людей, 3 пропозиції від учасника за 1 сеанс, 5 хвилин – тривалість одного сеансу.

Правила прості: на початку зустрічі модератор нагадує проблематику або мету та роздає аркуші паперу усім присутнім.

Далі у кожного фахівця є 5 хвилин, щоб згенерувати 3 ідеї відповідно до встановленої теми й передати аркуш наступному учаснику. Коли до вас переходить чужий аркуш, ви можете розвинути вже написані варіанти, або запропонувати свої. 

Обговорення, яке триватиме 30 хвилин в результаті зможе надати вам 108 ідей! 

2. Подорож у часі

Мета цього методу, аби присутні уявили, що живуть в інший проміжок часу, або навіть в іншу епоху. Відповідно до цієї гіпотетичної ситуації, необхідно буде ґрунтуватися на уявних реаліях та генерувати ідеї й рішення. Цей творчий підхід вчить команду працювати з різними обмеженнями та створювати рішення для різних життєвих сценаріїв.

3. Ситуація “А що, якщо?”

Ця техніка базується на проблемі, що розвивається у гіпотетичному сценарії, який модератор озвучує аудиторії. Задача команди надати потенційні рішення для розв’язання цього питання. Метод також може бути корисним для визначення кола можливих проблем.

Існує багато методик, які можна застосовувати для мозкових штурмів в ІТ. Якщо генерація креативних ідей у такий спосіб знаходить відгук у вашому колективі, варто і надалі вивчати цю тему та активно впроваджувати її у свою роботу. Бажаємо успіхів!

Нагадуємо, що команда Computools невпинно розширюється, тож якщо ви шукаєте роботу в ІТ, пропонуємо передивитися наші відкриті вакансії.

Чекаємо на резюме Middle- та Senior-фахівців різних спеціалізацій, відправляйте його на пошту: hr@computools.com, і ми обов’язково зв’яжемося з вами.

Стеж за оновленнями! Підпишись зараз, щоб отримувати найсвіжіші новини прямо на твою поштову скриньку

Приєднуйся до Computools

заповни форму або напиши нам на пошту hr@computools.com і ми підберемо для тебе цікаву пропозицію

    Ім'я*

    Електронна пошта/телефон*

    Позиція*

    Резюме (в форматі: .doc, docx, .pdf або .rtf)*

    Надіслати резюме →

    Дізнавайся першим
    про актуальні
    вакансії та події
    Telegram →